(Helsingin Sanomat 4.10.2017) Vastarannan kiisket ovat historian saatossa vastustaneet painettuja kirjoja, piirtoheittimiä, lyijykyniä ja joka ikistä uutta oppiainetta.

Nimimerkki Vastarannan kiiski kritisoi (HS Mieli­pide 27.9.) koulujen digiloikkaa kovin sanakääntein. Kaltaiseni tietotekniikan käyttöön kannustavat opettajat ovat digiuskovia ja markkinamiesten höynäyttämiä, eivät arvostet­tuja kollegoita, jotka tekevät työtänsä omalla persoonallaan kuten muutkin.

Kirjoituksessa kuitenkin menivät sekaisin opettaminen ja siihen käytettävät välineet. Oppilas ei opi sen enempää tui­jottamalla tuntikausia kirjan kantta tai pulpetin pintaa kuin mobiiliruutuakaan. Kylli-täti sen sijaan kykenisi nykyaikana piirtämään älytaululle tarinansa ­aivan samoin kuin ennen ­paperille tai liitutaululle.

Vastarannan kiisket ovat historian saatossa vastustaneet painettuja kirjoja, piirtoheittimiä, lyijykyniä ja joka ikistä uutta oppiainetta. Kaikkiin näihin on ollut hyviä ja helposti ­tajuttavia argumentteja. Mutta kritiikki on kohdistunut välineisiin, ei opettamiseen.

Tietotekniikka mahdollistaa monenlaisia työtapoja, joita on vaikea toteuttaa ilman sitä. ­Tietotekniikan avulla voidaan tehdä asioita eri tavoin. Se ei ole metodi. Se on väline.

Kun me kritisoimme välinettä, asetamme oman itsemme ­sijaan alttiiksi vain kasan elektroniikkaa, grafiittia tai sellua. Me puolustamme omaa itseämme syyttämällä elottomia esineitä.

Kun me syytämme laitteita siitä, että ne estävät meitä tekemästä työtämme opettajina, emme ole sen luottamuksen ­arvoisia, joka meille on työssämme annettu. Kun me kuvittelemme jonkun toisen opettajan jättävän lapset yksin lääppimään digilaitteita, emme osoita pätkääkään arvostusta työtään tekeville ammattilaisille.

Suomen kouluissa opettajat opettavat, kertovat ­tarinoita, piirtävät ja laulavat, hyppivät ja lukevat – joka ikinen päivä.

Jos älypuhelimella lunttaaminen on kokeessa niin helppoa kuin Vastarannan kiiski kir­joitti, syy ei ole silloinkaan ­äly­laitteen. Se on opettajan työpöydän ja älytaulun välissä.

Timo Kilpiäinen
opettaja, Espoo