(Länsiväylä 17.3.2010) Metron myötä Etelä-Espooseen on tulossa viisi metroasemaa. Myöhemmin metron jatkaessa Kivenlahteen asti asemia tullee vielä toiset viisi lisää. Asemien liityntäpysäköintiä suunniteltaessa tulee erityisesti huomioida polkupyöräily.

Kunkin aseman yhteyteen olisi syytä rakentaa isot katetut pyöräparkit joka suunnasta asemalle saapuville. Näin eri puolilta asemille saapuvien ei tarvitse kiertää ruuhkaisen asemanseudun ympäri tai läpi.

Myös pyöräilijöiden saapumiseen asemalle tulee kiinnittää huomiota. Eri suuntiin tulee olla hyvä ja selkeästi merkityt pyörätiet, jotka yhdistyvät luontevasti olemassaolevaan pyörätieverkostoon. Liian usein kävelijät ja pyöräilijät ohjataan aseman lähellä yhteen valtaisaan sumppuun jossa kaikkien tarvitsee varoa kaikkia.

Metron valmistuessa miltei jokainen espoolainen asuu alle viiden kilometrin päässä joko juna- tai metroasemasta. Pyörällä pääsee asemalle nopeammin kuin kävellen, ja monessa tapauksessa myös nopeammin kuin autolla tai liityntäbussilla.

Nyt on mitä mainioin hetki parantaa espoolaisten pyöräilymahdollisuuksia.

Tony Hagerlund
Espoon kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaoksen jäsen (vihr)