(Länsiväylä 8.9.2013) Keraan keskelle Espoota suunnitellaan 5000 – 15 000 asukkaan asuinaluetta. Inex Partnersilta ja muilta yrityksiltä vapautuu teollisuuskäytöstä kymmeniä hehtaareja, joita kaavoitetaan asuinrakentamiseen.
Sijainniltaan Kera sopii hyvin joukkoliikenteeseen perustuvalle kaupunginosalle. Junalla pääsee nopeasti niin Leppävaaraan kuin Espoon keskukseen. Radanvarren tiivistyminen antaa toivottavasti potkua myös kaupunkiradan jatkolle Leppävaarasta Kauklahteen. Myös pyöräillen matkat ovat lyhyitä Kerasta käytännössä kaikkialle Espooseen ja läntiseen Helsinkiin.
Keran asema ja alue sai nimensä pian sata vuotta sitten toimintansa aloittaneesta keramiikkatehtaasta, ja aseman ympärille kasvoi merkittävä teollisuusalue.
Uutta suunniteltaessa tulisi muistaa alueen historia. Menneisyys tulee huomioida alueen kadunnimissä, vanhoja rakennuksia tulee säilyttää. Esimerkiksi Keran tehtaiden vanha päärakennus on edelleen olemassa Karapellontien varrella – siitä saisi kunnostamalla maamerkin uuden asuinalueen keskelle.
Tony Hagerlund
Espoon kaupunginhallituksen varajäsen (vihr)
Kyl sul on karvanen mulkku.