(Helsingin Sanomat 9.2.2010) Vuodenvaihteessa aloittanut uusi Helsingin seudun liikelaitos on paljon vartijana. Koko pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on samoissa käsissä ja kuntien sisäinen ja seutuliikenne saadaan toivottavasti toimimaan aiempaa peremmin. Yhden seutuliikenteeseen liittyvän kummallisuuden uusi HSL voisi ensitöikseen korjata.

Vuonna 2001 pääkaupunkiseudulla otettiin käyttöön matkakortti. Yhdestä vanhan systeemin suurimmista kummallisuuksista päästiin eroon: kaupungin sisäisen lipun haltija saattoi matkustaa seutumatkan maksamalla vain lisähinnan jos lippu oli valmiiksi ostettuna kotikunnan rajalle saakka. Enää ei tarvinnut maksaa osaa matkasta kahteen kertaan.

Jonkin ajan kuluttua tästä uudesta käytänteestä kuitenkin luovuttiin. Joku oli ilmeisesti oivaltanut, että matkustajilta saadaan enemmän rahaa, jos myydään matkalippu kahteen kertaan.

Yleisesti ottaen yritykset panostavat kanta-asiakkaisiinsa, ja heille pyritään myymään tuotteita jopa alennetulla hinnalla. Seutuliikenteessä logiikka on päinvastainen: jos kaupungin sisäisen lipun haltija haluaa matkustaa naapurikuntaan, hän kanta-asiakkaana joutuu maksamaan osasta matkaansa tuplahinnan.

Seutuliikenteen kehittämisessä yksi helpoiten toteutettavissa olevista parannuksista olisi palata takaisin järjestelmään, jossa jo ostettu kaupungin sisäinen lippu kelpaisi seutumatkan osamaksuksi. Tavoitteena tulisi olla joukkoliikennettä käyttävien lukumäärän kasvattaminen, ei lisärahan kerääminen nykyisiltä asiakkailta tuplaveloituksen avulla.

Tony Hagerlund
Espoo