(Helsingin Sanomat 31.1.2012) HSL eli Helsingin seudun liikenne esitteli suunnitelmansa joukkoliikenteen uudesta vyöhykemallista. Harkittavana on kolme vaihtoehtoa pääkaupunkiseudun vyöhykerajoiksi.

Kuntarajojen sijaan matkan hinta määräytyisi matkan pituuden mukaan. Kehämäisesti levittäytyvien vyöhykkeiden keskipiste olisi Helsingin keskusta.

Uudistuksessa on monia hyviä puolia: matkan pituus vaikuttaa tulevaisuudessa lipun hintaan selkeämmin kuin nykyisin, ja lyhyet matkat kuntarajan yli halpenevat. Hyvää on myös vyöhykelisälipun käyttöönotto: jos käytössä on kuukausikortti, uudelle vyöhykkeelle suntautuvasta matkasta joutuu maksamaan vain lisämaksun.

Vyöhyrerajoja määriteltäessä tulisi kuitenkin kiinnittää huomioita enemmän kunnan palveluihin. Esimerkiksi Espoossa on päätetty sijoittaa palveluita joukkoliikenteen solmukohtiin. Tällöin on tärkeää että palveluverkko ja joukkoliikenneyhteydet lomittuvat saumattomasti yhteen.

Esimerkiksi Leppävaaran suuralue palveluineen jakautuu esillä olevissa malleissa kahden eri vyöhykkeiden alueelle. Tällöin lyhytkin matka vaikkapa neuvolaan kulkisi vyöhykerajan yli. Yksi vyöhykerajojen määrittämisen lähtökohta tulee olla, että matka lähimpään lääkäriin, kouluun, päiväkotiin tai neuvolaan pysyy yhden vyöhykkeen sisällä.

Tony Hagerlund
Espoon kaupunginhallituksen jäsen (vihr)