Espoon versio uudesta opetussuunnitelmasta on kunnianhimoinen. “Meillä on myös parhaat mahdollisuudet toteuttaa se”, sanoo Timo Kilpiäinen ja varoittaa säästämästä väärässä kohdassa. “Tarvitaan aikaa ja rahaa opettajien täydennyskoulutukseen, erityisopetuksen järjestämiseen ja oppimisympäristöjen kehittämiseen.”

Luokanopettajana toimiva Kilpiäinen toppuuttelee uuden OPS:n kritisoijia. “Edelleen opetellaan kertotauluja, mutta se voidaan tehdä uudella tavalla.”

Uutta opetussuunnitelmaa kiittelee myös arkkitehtiopiskelija Saana Rossi. “Uusi OPS kannustaa yksilölliseen oppilaanohjaukseen. Peruskoulu on paras paikka kasvattaa aktiivisia kansalaisia”.

Lupa erehtyä ja aloittaa uudestaan

Suomen hallitus ottaa askeleita rapauttaakseen koulutuksen laatua ankarilla leikkauksilla. On paine kasvattaa ryhmäkokoja, henkilökuntaa joudutaan vähentämään, yksittäisen opettajan työmäärä kasvaa. Espoossa kaikille taataan ammattikoulu- tai lukiopaikka.

“Tämä on sosiaalisesti hyvä päätös, koska se vähentää syrjäytymistä. Tiukkaa tulee kuitenkin olemaan, koska oppilasta kohti käytettävissä oleva raha on vähäisempi”, sanoo Omnian hallituksessa pitkään toiminut Antti Kainulainen, opettaja itsekin.

Saara Hyrkkö, joka työssään Suomen Lukiolaisten Liiton pääsihteerinä seuraa alaa aitiopaikalta, korostaa koulutuksen tasa-arvoa. “Suomalaisen koulutuksen ydinajatus on se, ettei lompakon paksuus määritä loppuelämää”, hän sanoo. “Siksi tarvitaan monipuolista koulutusta, osaavia opettajia sekä riittävästi tukea ja ohjausta.”

Sekä Hyrkkö että Kainulainen painottavat opiskelijoiden hyvinvoinnista huolehtimista ja syrjäytymisvaarassa olevien koulupudokkaiden auttamista takaisin opintielle. “Pitää olla lupa erehtyä ja aloittaa uudestaan alusta”, vaatii Hyrkkö.

Juttu on julkaistu Espoon Vihreiden kuntavaalilehdessä 2017 ”Vihreä Espoo”, toimittaja Tanja Petrell. Kuvat Matti Rajala. Koko lehti luettavissa täällä