Pian päättyy jo toinen koronan varjostama kouluvuosi, jossa on tehty kiitelty digiloikka, mutta valitettavasti osalle oppilasta se on merkinnyt kelkasta putoamista. Opettajilla onkin suuri huoli niistä oppilaista, jotka korona-aika on syrjäyttänyt.

Inkluusio eli erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden ottaminen mukaan kaikille yhteiseen opetukseen ja joustavat opiskelujärjestelyt asettavat uudenlaisia haasteita opettajille, joiden koulutuksessa erityisen tuen oppilaiden huomioiminen on saattanut olla kovin vähäistä. Opettajilla on huoli omasta osaamisestaan ja jaksamisestaan.

Opetusryhmissä saattaa olla useita erilaista tukea tarvitsevia oppilaita, ja opettajat tuntevat usein riittämättömyyttä työssään. Avustajapalveluja tai moniammatillista tukea saattaa olla tarjolla liian vähän ja odotusajat tuen saamiseen pitkiä. Kaikkia oppilaita ei ehdi ohjaamaan riittävästi tai heille sopivalla tavalla. Opettaja saattaa myös tuntea pistoksen siitä, että osa oppilaista jää aikapulan vuoksi liian vähälle huomiolle.

Toisaalta työ oppilaiden kanssa on myös äärimmäisen antoisaa. On riemukasta kokea se hetki, kun jokin oppilaalle vaikea asia kirkastuu. Yhtä antoisaa on huomata, että varautunut oppilas alkaakin juttelemaan rennosti toisen oppilaan kanssa tai kuulla, kuinka oppilas lohduttaa luokkakaveria tämän satutettua polvensa välitunnilla.

Paras lahja lukuvuoden päättäville oppilaille ja opettajille olisi varmuus siitä, että tulevana lukuvuotena Espoon budjetti mahdollistaisi sen, että tukea oppimiseen olisi tarjolla riittävästi ja että se olisi toimivaa ja moniammatillista.

Leppoisaa kesälomaa!

Teresia Volotinen ja Anja Markkanen

Blogi on Espoon Vihreiden vaaliblogien sarjaa.
Kirjoittajat ovat ehdolla Vihreiden listalta kesäkuun 2021 kuntavaaleissa.