Valtuuston kokouksessa maanantaina 20.8 oli käsittelyssä poikkeuksellisen paljon valtuutettujen jättämiä valtuustokysymyksiä ja valtuustoaloitteita ja vain yksi kaava-asia Länsikorkeen kaavamuutos. Länsikorkee kuuluu Tapiolan valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön ja kaavamuutos hyväksyttiin yksimielisesti. Lisäksi Mari Anthonin erinomainen toivomus, että ” selvitetään mahdollisuutta säilyttää Tornitason leikkipaikka jatkossakin Espoon kaupungin ylläpitämänä leikkipaikkana” hyväksyttiin yksimielisesti.

Ajankohtainen ja todella monia espoolaisia kiinnostava keskustelu käytiin joukkoliikenteestä, kun päätettiin vastauksista kahteen valtuustokysymykseen koskien metron liityntäliikenteen ongelmia. Virkamiesten vastauksissa korostettiin metron myötä seudullista parantunutta saavutettavuutta, mutta muistutettiin, että jo vuonna 2005 oli todettu, että metro itsessään ei ole nopeampi kuin Länsiväylää kulkevat bussilinjat.

Valtuustokeskustelu oli varsin yksimielistä yli puoluerajojen siitä, että liityntäliikenne ei toimi joustavasti ja matka-ajat ovat pidentyneet ja suoria, vähintään ruuhka-ajan linjoja tarvitaan. Omassa puheenvuorossani nostin esiin kolme pointtia, jotka on nyt otettava huomioon, kun parannuksia pohditaan niin Espoon valtuustossa kuin konsernijaostossa ja erityisesti HSL:n hallituksessa.

Oli virhe ulottaa metron liityntäliikenne sinne, minne sen vaikutus ei luontevasti ulotu. On kohtuutonta, että vasta viiden vuoden kuluttua Kivenlahteen valmistuvan metron jatkon takia aloitettiin liityntäliikenne esimerkiksi Latokaskesta Matinkylään. Toiseksi kun todettiin matka-aikojen pidentyneen merkittävästi, jopa tuplaantuneen, saatiin vasta Espoon tiukkojen vaatimusten jälkeen neljä suoraa linjaa Länsiväylän eteläpuolelle, mutta ei yhtään pohjoispuolelle. Miksi? Ja kolmanneksi, olisi jo korkea aika saada tarkkoja lukuja muuttuneista matkustajamääristä ja matka-ajoista eri alueilla, että osattaisiin parantaa palveluita siellä missä ongelmat ovat suurimmat.

Vihreät eivät vain puhuneet vaan myös tekivät konkreettisen parannusehdotuksen kokouksessa. Inka Hopsu esitti, että ”Espoo edellyttää viipymättä HSL:ää selvittämään kustannukset ja aikataulun, jolla Latokaski-Nöykkiö-Tillinmäki alueen sekä Finnoontien varren ruuhka-ajan suorat linjat saadaan pikimmiten korjaamaan matka-aikojen pidentymistä ja kapasiteettiongelmaa.” Toivomus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouksen pöytäkirja löytyy kokonaisuudessaan kaupungin sivulta ja samalla sivulla on linkki videoon kokouksesta.

Käy katsomassa miten tehokkaasti vihreät vaikuttavat valtuustossa