Vihreiden menestys Espoossa suuralueittain kunnallisvaaleissa 2004-2012
Tähän kokonaisuuteen on koostettu Espoon vihreiden saamat äänimäärät kunnallisvaaleissa Espoossa 2004-2012, myös Espoon suuralueiden tasolla.
Jos olet kiinnostunut vihreiden menestyksestä välillä 1984-2008, tutustu aiempaan yhteenvetooni. Tunnelman vuoksi vihreiden valtuutettujen määrä kautta vuosikymmenten. Alla olevassa kuviossa on vihreiden valtuutettujen määrä välillä 1984-2012.

Vihreiden kannatus on mukavasti nousussa. Tosin kannattaa muistaa, että vuoden 2012 vaaleihin Espoon valtuuston koko kasvoi. Toinen lisäpaikka selittyy tällä muutoksella.

Espoo jakautuu seitsemään suuralueeseen. Kun suuralueen vaalipiirien äänimäärän laittaa yhteen ja vertaa sitä vihreiden saamaan äänimäärään, näkee mikä on vihreiden kannatus Espoon eri alueilla.
Vahvin asema vihreillä on Tapiolan ja Leppävaaran alueilla, joissa vihreiden kannatus lähenteli 2012 jo 20 %. Keskimääräistä korkeampi kannatus oli myös Keski-Espoossa ja Kauklahdessa..
Pohjois-Espoon, Matinkylä-Olarin ja Espoonlahden alueella vihreiden kannatus on - toisin kuin viime vuosina - noin samalla vajaan 15 % kannatustasolla.

Kun tarkastellaan äänimääriä kappaleina, tässä tapauksessa vuodelta 2012, hahmottaa prosenttiosuuksien ja asukasmäärien erot. Alareunan Tapiola ja Leppävaara ovat yhdessä noin puolet vihreiden äänimäärästä. Kauklahden ja Pohjois-Espoon osuus on loppujen lopuksi pieni, tosin asukasmäärä kasvaa sielläkin,
Mitä näistä kuvioista voi päätellä?
(1) Viimeisissä kahdessa vaaleissa vihreiden kannatus on kasvanut tasaisesti kaikkialla Espoossa.
(2) Eri Espoon osien väliset erot ovat tasoittumaan päin.. Kaikki alueet ovat kannatukseltaan noin 5 % sisällä toisistaan.
(3) Leppävaara ja Tapiola taistelevat Espoon vihreimmän suuralueen tittelistä. Äänimäärässä Leppävaara voittaa.
(4) Etenkin Pohjois-.Espoossa vihreiden kannatus on kasvanut kohisten.
Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle...
Eduskunta on tunnetusti norsunluutorni, jonka asukit eivät hevin huomaa maailman muuttuvan ympärillään. Kansanedustajan työ on yksinkertaisesti niin kiinnostavaa, ja kalenteri niin täynnä, etteivät aika ja huomiokyky riitä.
Eduskunnan marmoripylväiden takaa ei ole nähty esimerkiksi sitä, että eduskunnan oma legitimiteetti, olemassaolon oikeutus kansalaisten silmissä, on päässyt pahasti rapautumaan. Kaikki suomalaiset eivät enää koe eduskunnan edustavan itseään perustuslain 2 § 1 momentin kuvaamalla tavalla:
”Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.”
Eduskunnan toimintaa ja kieltä ei ymmärretä, eikä eduskunnalla koeta olevan valtaa vaikuttaa ihmisten elämään. Jos ihmisiltä kysyy, minkä uutisen he muistavat eduskunnasta, se liittyy todennäköisesti vaalirahoihin, seksuaaliseen häirintään tai farkkujen väriin.
On helppo sanoa, että mielikuva on väärä ja harhaanjohtava, mutta sen jakaa suuri osa suomalaisista.
Käytännössä legitimiteetin katoaminen on ilmentynyt äänestysprosentin jatkuvana laskuna. Onneksi aivan kaikki eivät ole vielä menettäneet uskoaan vaaleissa vaikuttamiseen, sillä turhautumista on purettu myös järjestelmää sisältä päin kritisoivia Perussuomalaisia äänestämällä.
# # #
Jos eduskunta haluaa palauttaa legitimiteettinsä, sen on vahvistettava kansan ja eduskunnan yhteyttä. Ihmisten on koettava, että eduskunta oikeasti edustaa heitä, puhuu heidän kieltään, käyttää valtaa heille tärkeissä asioissa.
Aivan sokeita eduskunnassakaan ei ole oltu, perustuslakia viimeksi uudistettaessa siihen lisättiin 53 § 3 momentilla aivan uusi käsite, kansalaisaloite.:
”Vähintään viidelläkymmenellätuhannella äänioikeutetulla Suomen kansalaisella on oikeus tehdä eduskunnalle aloite lain säätämiseksi sen mukaan kuin lailla säädetään.”
Kansalaisaloitteella kansalaisille annettiin suora tie vaikuttaa eduskunnan asialistaan, mahdollisuus pakottaa eduskunta käsittelemään asioita, jotka kansalaisista merkittävä osa kokee tärkeäksi. Ensimmäisten kansalaisaloite-ehdotusten suosio ja niiden herättämä julkinen keskustelu kertoo, että Suomessa on ollut sosiaalinen tilaus suoralle vuorovaikutukselle kansalaisten ja eduskunnan välillä.
Vaan kuinkas sitten kävikään. Kun ensimmäinen 50.000 nimeä kerännyt kansalaisaloite toimitettiin eduskunnalle, huomattiin, ettei laissa kansalaisaloitteissa sanota mitään siitä, mitä eduskunnan pitäisi kansalaisaloitteille tehdä. Ja yllättävän moni eduskunnassa on sitä mieltä, että mitä vähemmän sen parempi.
Kansalaisaloitteen vähättelijät tuskin voisivat keksiä tehokkaampaa tapaa loppujenkin suomalaisten vieraannuttamiseksi eduskunnasta kuin haudata kansalaisaloitteet valiokuntiin. Se olisi isku märällä rätillä päin kansalaisaloitteiden allekirjoittajien naamaa.
Ei kansalaisaloite sitä tarkoita, että se on pakko hyväksyä, mutta 50.000 kansalaisen tahdonilmaus ansaitsee tulla käsitellyksi asianmukaisesti, ensin valiokunnassa, joka kuulee asiantuntijoita ja laatii mietinnön, ja sitten eduskunnan täysistunnossa.
On se kansalaisaloite miten ”marginaalinen tai muutoin riidanalainen” tahansa.
50.000 kansalaisen mielenilmaus ei koskaan ole marginaalinen asia, eikä eduskunta voi loputtomiin vältellä riidanalaisia kysymyksiä. Itse asiassa vireillä olevat kansalaisaloitteet osoittavat hyvin, miten paljon näitä riidanalaisia kysymyksiä Suomeen on kertynyt. Jo pelkästään tästä syystä kansalaisaloite on tervetullut lisä Suomen poliittiseen järjestelmään.
Käytännössä prosessi ei välttämättä ole näin yksinkertainen. Hyväksyttäviäkin kansalaisaloitteita voidaan joutua työstämään, jotta ne olisivat yhteensopivia muun lainsäädännön kanssa. Tehdäänkö nämä muutokset eduskunnassa valiokunnan muotoilemina ja täysistunnon hyväksyminä, vai esittääkö valiokunta täysistunnolle, että kansalaisaloite toimitetaan hallitukselle eduskunnan toimeksiantona?
Kukaan ei tiedä.
Vielä.
Kaupunginhallitus 4.3.2013 raportti
Tässä tämän päivän kokouksen päätökset. Esityslista avattuna löytyy täältä, tässä ne päätökset, joihin tuli muutoksia: - Edustajien nimeäminen Suomen Kuntaliiton kuntapäiville Ouluun 14.- 15.5.2013 Täyttä 17 edustajan joukkoa ei saatu vielä kasaan. Vihreistä Ouluun lähtevät Tiina Elo, Sirpa Hertell, Jyrki Myllärniemi, Saara Hyrkkö ja Inka Hopsu. Kokoomuksesta ilmoittautuivat Ari Konttas, Jouni J. Särkijärvi, Laura Kiijärvi
Espoon kaupunki sysää kaavoituksessa riskin veronmaksajille
Julkaistu Helsingin Sanomissa 4.3.2013 Espoon valtuusto hyväksyi 25.2. Turvesuon kaupan kaavan. Vihreät esitti asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi, koska kaava on ely-keskuksen lausunnon mukaan yleiskaavan vastainen. Alueen kaava mahdollistaa jo retail-parkin, mutta uudella kaavalla on tarkoitus laajentaa kauppakeskusta yleiskaavan viheralueelle maakunnallisen viheryhteyden päälle. Hanke käynnistyi, kun kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto myönsi vuonna 2008 rakennuttajalle suunnitteluvarauksen. On
Kaupunginhallitus 4.3.2013 eläinsuojeluvalvontaa ja Koivusaari-lausunto
Kaupunginhallitus kokoontuu taas maanantaina. Tässä lista-asiat lyhyesti avattuna: - Valtuuston työjärjestyksen 5 §:n mukainen luettelo vireillä olevista valtuustoaloitteista ja niiden johdosta suoritetuista toimenpiteistä (Kv-asia) Listalla vain kolme aloitetta, jotka odottavat käsittelyä: Jaakko Maurialan (sd) kaupungintalo-aloite tuodaan kh:seen asemakaavan muutosehdotuksen yhteydessä syksyllä 2013. Suojelukysymys ratkaistaan kaavoituksen yhteydessä ja pidän tätä hyvänä etenemistapana. Mari Nevalaisen (vihr.) aloite
Valtuustoaloitteet viime kaudella – ja miten niille kävi
Länsiväylä selvitti Espoossa tehtyjen aloitteiden määrän viime kaudella. Koko nelivuotiskautena aloitteita tehtiin 67 (jutussa 68, mutta minulle oli kirjattu yksi liikaa). Yllättäen olin eniten aloitteita tehnyt valtuutettu kuudella aloitteella (jutussa siis seitsemän). Uutisesta innostuneena päätin koota yhteen, miten aloitteille lopulta kävi: 2009 1. Viikottainen kasvisruokapäivä yläkouluihin ja lukioihin Tämän aloitteen käsittely meni farssin puolelle. Kouluissa
No man is an island
26.2.2013 Helsingin Sanomissa julkaistu kolumni Johda sinä itseäsi herätti ajatuksia.
Kirjoittajan mukaan "jokainen on vastuussa omasta onnellisuudestaan".
Kirjoitus perustuu positiivisen psykologian ja kognitiivisen lähestymistavan perusajatuksiin siitä, että ihminen voi vaikuttaa omiin ajatuksiinsa ja valita suhtautumistapansa asioihin. Kirjoittaja kertoo, että ainaisen murehtimisen ja muiden tai yhteiskunnan syyttämisen sijasta olisi syytä katsoa peiliin ja opetella vaikuttamaan omaan mielialaansa tai kuten kirjoittaja sanoo, johtamaan itse itseään. Hän itse oli hyötynyt sellaisista teeseistä kuin "Päästä irti - älä haudo vihaa sisälläsi." "Ole kiitollinen - keskity hyvään." "Anna anteeksi - älä anna kokemasi vääryyden haitata itseäsi." "Hyväksy se, mihin et voi vaikuttaa. Heittäydy siihen, mihin voit vaikuttaa."
Huomaan tulkitsevani kolumnin kahdella eri tavalla - joko myönteisesti tai kielteisesti, enkä toistaiseksi pysty valitsemaan suhtautumistapaani. Kielteisen suhtautumisen aiheuttaa erityisesti tämä kappale ja sen lopusta löytyvä johtopäätös: "En usko olevani ainoa, joka kamppailee oman mielen hallinnan kanssa. Ympärillä näkee ihmisiä, jotka paisuttelevat murheitaan, syyttävät joka ongelmasta muita tai ottavat kaiken niin raskaasti, että elämä alkaa ahdistaa. Yhteiskunnassa se näkyy: masennusta, itsemurhia, stressiä, kaikkeen kohdistuvaa vihaa."
Mutta ensiksi ne hyvät asiat:
On tärkeää tuoda esille sitä, että omiin ajatuksiin, tunteisiin ja toimintatapoihin voi todella oppia vaikuttamaan ja itsestä on tärkeää pitää huolta. Esimerkiksi Depressiokouluissa opitaan niitä keinoja, joilla toistuvia masennuskausia voi yrittää torjua. Puuttua synkkiin ajatuksiin ennen kuin ne saavat vallan. Kirjoittaja on oikeassa siinä, että omien tunteiden ja ajatusten tunnistamista olisi kaikkien syytä opetella jo koulussa sen sijaan, että tämä tapahtuisi vasta ongelmien ilmetessä psykoterapiassa. Kyky käsitellä esimerkiksi vihan tunteita hyödyttää varmasti sekä itseä että läheisiä.
Sitten ne asiat, mitä jäin kolumnissa hautomaan.
Masennusta sairastaville saatetaan yhä sanoa, että "ota itseäsi niskasta kiinni". Kolumnin voi lukea myös niin, että "kaikki on itsestä kiinni". Masennus on kuitenkin sairaus. Kyllä, yksi hoitokeinoista on oppia vaikuttamaan omiin ajatuksiin, mutta se ei käy aivan niin yksinkertaisesti kuin kolumnissa -ehkä vahingossa- annetaan ymmärtää. Ihmiset eivät myöskään masennu siksi, että "ulko-ovella päälle vyöryy pimeys, jalkakäytävä on jäätikkö ja pysäkillä bussi roiskauttaa loskat nilkoillesi." Näissä on kyse arkipäivän harmituksista.
Kirjoituksessa mainitaan mielialaa laskevina tekijöinä arkiset ärsytyksenaiheet, mutta siinä ei mainita sitä, että ihmisillä on erilainen elämänhistoria, erilaisia elämänkokemuksia. Erilainen lapsuuden kasvuympäristö. Erilaiset geenit. Erilainen elämänpiiri ja ihmisiä ympärillä. Varallisuuseroja.
Vaikka kaksi ihmistä kokisi saman tapahtuman (ja osa meistä myös kokee suurempia tragedioita kuin toiset) niin silti heillä voi olla keskenään erilaiset edellytykset selvitä tapahtuman kanssa. Toinen voi esimerkiksi saada paljon enemmän ulkopuolista tukea kuin toinen.
Kolumnin suurin ongelma on mielestäni siinä, että se on kirjoitettu maassa, jossa on vahva yksinpärjäämisen kulttuuri ja usko siihen, että onnistuminen ja epäonnistuminen ovat yksilön itsensä ansiota tai syytä.
Kirjoittajan mainitsemiin masennusdiagnooseihin ja itsemurhien määriin vaikuttaa kuitenkin myös se, että mielenterveysongelmat koetaan häpeänä, vaikeita tapahtumia kohdattaessa niitä ei käsitellä läheisten tai ammattilaisten ja omasta pahasta olosta ei puhuta, koska menestymisen ja pärjäämisen eetos on niin vahva. Lama-aikana itsemurhat vähenevät. Ehkä siksi, että silloin näkyy, että muillakin menee huonosti.
Kolumnia ovat jakaneet sosiaalisessa mediassa myös hyvinvointivaltioon-ei-niin-innostuneesti-suhtautuvat ihmiset esimerkkinä siitä, että "jos ihmiset vain ottaisivat vastuun itsestään, emme tarvitsisi erilaisia palveluita".
Itse toivon, että kirjoittaja tarkoitti, että omiin ajatuksiin vaikuttamaan oppiminen on vain yksi keino pitää itsestä huolta. Vaikka olisi kuinka taitava muuttamaan omaa suhtautumistaan, niin muita ihmisiä, ystäviä tai ammattiapua, tarvitaan silti monessa tilanteessa.
Loppukaneettina täytyy vielä sanoa, että luulen maailman tarvitsevan myös ihmisiä, jotka ottavat asiat raskaasti. Jokainen meistä varmaan tuntee ihmisiä, jotka ovat hämmentävän huolettomia, kevyitä, iloisia ystäviä ja vanhempia. Jostain syistä näitä ihmisiä tuntuu usein yhdistävän se, että he eivät lue Hesaria eivätkä ole yhteiskunnallisesti aktiivisia. Jos kukaan ei koskaan ahdistuisi mistään, mikään tuskin muuttuisi, edes silloin kun se olisi tarpeellista.
Valtuusto 25.2.2013: Kuntarakennelakilausunto ja Turvesuon retail-park
Oli minun vuoroni raportoida valtuuston kokouksesta Espoon vihreiden nettisivuille, joten tämä kirjoitus on julkaistu myös siellä. Tänään valtuustossa eniten puhuttivat viime vuoden tilinpäätös ja kuntarakennelaki. Ympäristön kannalta tärkeä päätös oli Turvesuon kaava. Blominmäki jäi pöydälle, kun valtuuston puheenjohtaja Timo Soini päätti kokouksen klo 23 Kiinteistön ostaminen Tapiolan keskustasta Ennen kuumia kysymyksiä valtuusto päätti ostaa ns.
Konsernijaoston esityslista 25.2.2013: uuden aloitus ja sen kunniaksi paljon nimeämisiä
Huomenna maanantaina aloitan uuden luottamustehtävän: olen seuraavat kaksi vuotta Espoon kaupunginhallituksen konsernijaoston jäsen. Kaikkineen Espoo on jollain tavalla mukana yli 200 yhteisössä, konsernijaoston suorassa ohjauksessa on käsittääkseni 32 organisaatiota..
Virallinen konsernijaoston tehtävänkuva kuuluu seuraavasti. Konsernijaosto:
-
tekee kaupunginhallitukselle esityksen konserni- ja yhteisöohjausta koskevista asioista,
-
tekee kaupunginhallitukselle esityksen yhtiöiden ja muiden yhteisöjen perustamista, osakkeiden ja osuuksien ostamista ja myymistä sekä säätiöiden perustamista koskevista asioista, lukuun ottamatta niitä yhtiöitä, joista päättää elinkeino- ja kilpailukykyjaosto,
-
tekee kaupunginhallitukselle omistaja-politiikkaa ja konserniohjausta koskevat esitykset Espoo-strategiaan,
-
antaa lausunnot yhteisöille näiden taloussuunnitelmista ja -arvioista,
-
määrää kaupungin edustajan yhteisöjen ja säätiöiden yhtiö- ja vuosikokouksiin ja vastaaviin sekä antaa toimiohjeet edustajille. Konsernijaosto voi siirtää toimivaltaansa kaupunginjohtajalle tai toimialajohtajalle,
-
nimeää kaupungin ehdokkaat yhteisöjen ja säätiöiden hallintoelimiin ja tilintarkastajiksi sekä antaa ohjeet kaupunkia yhteisöjen ja säätiöiden hallintoelimissä edustaville henkilöille kaupungin kannan ottamisesta käsiteltäviin asioihin. Konsernijaosto voi siirtää toimivaltaansa kaupunginjohtajalle tai toimialajohtajalle,
-
ohjaa seudullista yhteistyötä koskevien asioiden valmistelua ja antaa seudulliseen omistajaohjaukseen liittyvät toimiohjeet,
-
antaa kaupunginhallituksen hyväksymien linjausten ja periaatteiden perusteella konserniyhteisöille, kaupungin liikelaitoksille ja muille yhteisöille ohjeita kaupunkikonsernin hallintoon ja sen järjestämiseen liittyvissä asioissa.
Toisin sanoen konsernijaosto ohjaa ja valvoo kaikkia yhteisöjä joissa Espoo on mukana.
Konsernijaosto on varsin jännä kokonaisuus. Samaan aikaan monet asiat ovat muodollisia (nimeämisiä, toimintaohjeita virkamiehille kun ovat menossa kokouksiin). Esimerkiksi luottamushenkilöiden nimeämisiä valmistelee paikkajakotoimikunta, joka käy läpi mistä puolueesta ja mitä sukupuolta kuhunkin rooliin valitaan. Puolueet sitten tekevät omat valintansa. Konsernijaoston tehtäväksi jää vain siunata valtuustoryhmien valinnat.
Toisaalta merkittävä - ja koko ajan kasvava - osa Espoon kaupungin toimintaa tapahtuu yhtiöiden ja kuntayhtymien piirissä. Espoon Asunnot tarjoaa vuokra-asuntoja, HUS hoitaa erikoissairaanhoidon HSL kuljettaa espoolaisia bussilla paikasta toiseen ja HSY tuo puhtaan veden ja vie pois likaveden. Edellä mainitut ovat espoolaisten arjen kannalta aika merkittäviä palveluita.
Niinpä konsernijaosto voi siis nimetä jo valittuja henkilöitä luottamustehtäviin, tai päättää Espoon kannasta joukkoliikenteen vyöhykemalliin. Vaihtelua riittää.
Bloggaan seuraavan kahden vuoden ajan kaikista kokouksista ennen kokousta. Jos mitään erityistä ei ilmene, täydennän kokouksen jälkeen aiempaa blogia kommenteilla. Jos jotain erityistä ilmenee, saatan blogata asiasta vielä erikseen.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto
Esityslista 25.02.2013 klo 8:00 (esityslista löytyy kaupungin sivuilta)
3 Elä ja Asu -seniorikeskusta hallinnoivan yhtiön toimiohjeiden antajasta päättäminen ja hallitusten jäsenten nimeäminen
Espoo pyrkii toteuttamaan lukuisia Elä ja asu -keskuksia. Nämä toteutetan erillisen yhtiön toimesta. Tässä kohden määritellään kuka antaa toimintaohjeita kyseiselle yhtiölle ja mikä on hallituksen koostumus.
Henkilövalintoja ei ole käsitelty paikkajakotoimikunnassa, joten tämä jätettänee pöydälle odottamaan nimien täydentämistä.
4 Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) ylimääräinen yhtymäkokous 2013, kokousedustajan määrääminen ja toimiohjeen antaminen
Ohjeistus kiteytettynä: Kannatetaan luottamushenkilöiden palkkiouudistusta, tarkastuslautakunnan nimeämisperiaatteita ja hallituksen koostumusta.
Espoon edustajat HSYn hallituksessa ovat vielä esityslistalle täyttämättä, mutta käsittääkseni kaikki puolueet ovat tehneet valintansa.
5 Edustajien nimeäminen Sydkustens landskapsförbund r.f:n varsinaiseen liittokokoukseen
6 Edustajan nimeäminen Rinnekodin neuvottelukuntaan vuosille 2013 - 2016
7 Edustajien nimeäminen Espoon perheasiain neuvottelukeskuksen johtokuntaan vuosiksi 2013 - 2016
8 Espoon kaupunginteatterisäätiön valtuuskunnan jäsenten valinta
Tammikuussa konsernijaosto on jo nimennyt valtuuskunnan jäsenetä. Valitettavast vaan kaksi heistä on säätiön sääntöjen mukaan esteellisiä, joten tarvitsee valita uusia henkilöitä
9 Suomen Kansallisoopperan säätiön hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenten sekä varatilintarkastajan nimeäminen
10 Edustajan nimeäminen ja toimiohjeen antaminen Espoon Asunnot Oy:n vuoden 2013 varsinaiseen yhtiökokoukseen
Yhtiökokouksien tapauksessa konsernijaoston esityslistalla ovat muun muassa yritysten tilinpäätökset. Niiden lukemisessa kestää tovi, mutta vastalahjana saa kattavan kuvan tilanteesta.
Jätevedenpuhdistamo Blominmäkeen – luonnon ja ympäristön ehdoilla
Valtuuston kokouksessa ensi maanantaina päätetään mm. Blominmäen osayleiskaavasta. Kun edellinen valtuusto päätti 12.10.2009 jätevedenpuhdistamon paikasta, oli tiedossa, että Blominmäki on ympäristön kannalta huono vaihtoehto. Blominmäki valikoitui puhdistamon paikaksi paljolti sen takia, ettei siellä asu juuri ketään. Ympäristöväki varoitteli jo tuolloin, että haasteita tulee – nyt olemme niiden äärellä. Valtuuston päätöksen jälkeen Blominmäen kaavaa on viety
Ensimmäisessä valtuustonkokouksessa isoja asioita ja nimityksiä
Kokous käynnistyi valtuuston vanhimman Leena Luhtasen johdolla. Uuden puheenjohtajiston valinnat seurasivat kokouksen avausta. Valtuuston pj:na aloitti Timo Soini (PeruS), ensimmäisenä vpj:na Markus Torkin (KOK) ja toisen vpj:na Vihreiden Sirpa Hertellin. Kukituksen ja valtuuston pj:n vitjojen vaihdon jälkeen Soini pääsi pönttöön avaamaan valtuustokautta rauhallisin sanoin. Puheenvuorossaan Soini vannotti valtuustoa toimimaan niin, että tulevissa vaaleissa entistä useampi [...]
Espoon Vihreät pitävät metropoliselvitystä hyvänä alkuna pääkaupunkiseudun uudistusprosessille
Metropoliselvityksen ratkaisuehdotuksista etsitään nyt parasta vaihtoehtoa sille, kuinka helpottaa alueen asukkaiden työssäkäyntiä, asumista ja liikkumista, miten pysäyttää alueellinen segregaatiokehitys ja huolehtia, siitä että kaikkien kuntien asukkaiden saatavilla on laadukkaita palveluita jatkossakin. Metropolialueen tulevaisuus on nyt käynnistyvän valtuustokauden isoimpia kysymyksiä.Selvitysryhmän väliraportti http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20130110Valtio/name.jsp esittelee kolme eri vaihtoehtoa, jolla metropolialueen haasteet voitaisiin ratkaista:a) Vähäiset kuntarakennemuutokset ja vahva metropolihallintob) [...]
Poliittinen vapaaehtoistyö ei kiinnosta
Helsingin hallinto-oikeuden päätös kumota Sipoon kunnallisvaalitulos on oire suomalaisen paikallisdemokratian kriisistä. Yhteiset asiat eli politiikka ei enää kiinnosta suomalaisia. Puolueiden paikallisjärjestöt potevat pahaa verenvähyyttä, eikä yhteisistä asioista päättämään tahdo löytyä vapaaehtoisia.
Etenkin kuntavaaleissa puolueilla on suuria vaikeuksia löytää ehdokkaita listoilleen. Vain suurimmat puolueet saavat listansa täyteen. Mutta kun puolueiden kaikki vähänkin aktiivisemmat jäsenet on suostuteltu ehdokkaiksi, jäljellä ei ole enää ketään, jonka puolueet voisivat nimetä vaalivirkailijoiksi.
Ehdokkaat ja heidän lähiomaisensa kun ovat esteellisiä laskemaan omia ääniään, kuten hallinto-oikeus totesi.
# # #
Suomen vaalijärjestelmä on sinänsä nerokas. Se luotiin tilanteessa, jossa suomalaiset eivät luottaneet toisiinsa, mutta heidän oli silti kyettävä luottamaan vaalitulokseen. Siksi äänestyspaikoilla on niin paljon vaalivirkailijoita, vahtimassa toisiaan.
Suurimmat puolueet voivat halutessaan tarkistaa vaalituloksen, kerätä omilta vaalivirkailijoilta eri äänestyspaikoikkojen tulokset ja laskea, ettei tulosta ole peukaloitu. Vaalituloksen väärentämiseen tarvittaisiin Suomessa tuhansien ihmisten salaliitto.
Ajatus vaalivilpistä voi tuntua Nyky-Suomessa kaukaiselta, mutta ei Suomenkaan historiassa tarvitse kauas mennä, kun poliittinen ilmapiiri oli aivan toinen. Eikä mikään takaa, että nykyinen keskinäinen luottamus jatkuu ikuisesti.
Suomen vaalijärjestelmä tarvitsee kuitenkin tuhansia vapaaehtoisia toimiakseen. Yhä harvempi on valmis uhraamaan viikonloppuja leimoja lyöden ja ääniä laskien, vaikka siitä vähän maksetaankin.
# # #
Kunnallisvaaleissa valitaan valtuustoihin tuhansia valtuutettuja, ja vaalituloksen perusteella nimetään kuntien lautakuntiin ja muihin päätöksentekoelimiin kymmeniätuhansia luottamushenkilöitä.
Kokouksia riittää. Perhe ja työnantaja kiittävät, kun valtuutettu ei ehdi päivisin töihin eikä iltaisin kotiin. Kokouspalkkiot ovat työmäärään verrattuna lähinnä huvittavia.
Ei ihme, että yhä useampi sanoo kiitos mutta ei kiitos, kun heitä pyydetään ehdokkaaksi kunnallisvaaleihin. Politiikkaan ja poliitikkoihin nihkeästi suhtautuva ilmapiiri ei helpota asiaa. Kuka haluaa leimautua poliitikoksi, vähintäänkin epäilyttäväksi ihmiseksi?
Tulevissa vaaleissa Sipoo ei ole ongelmineen yksin. Yhä useammassa kunnassa on odotettavissa vaikeuksia saada vaalilautakuntiin riittävästi esteettömiä jäseniä. Ja ilman vaalilautakuntia ei vaaleja pystytä järjestämään.