Blogit Blogit

Högnäsin kaava hyväksyttiin – Miten käy Matalajärven?

Högnäsin kaavaprosessi vietiin eilen kaupungin osalta päätökseen, kun valtuusto hyväksyii kaavan äänin 54-20-1. Sitä ennen esittämäni kaavan palautus uudelleen valmisteltavaksi hävisi äänin 24-49-2. Kaavaa oli vireillä pitkään ja itsekin osallistuin sen valmisteluun viime kaudella kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Kirjoitin aiheesta laajemmin elokuussa. Näin puhuin valtuustossa: Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, Olemme päättämässä luonnoltaan erittäin herkän ja ympäristöltään poikkeuksellisen arvokkaan alueen kaavoittamisesta omakotialueeksi. Kaava-alue rajautuu Bodominjärveen sekä Matalajärven Natura-alueeseen, joka on nykyään osa Nuuksion kansallispuistoa. Linnustoltaan ja kasvistoltaan arvokas Matalajärvi on äärimmäisen huonokuntoinen järvi, jonka kunnossapito vaatii suuria ponnistuksia. Järven valuma-alueen merkittävä lisärakentaminen...

Lue lisää
Blogit Blogit

Kaupunginhallitus 15.9. ja 29.9. Länsimetro ja Suomenoja

Kaupunginhallitus on käsitellyt kokouksissaan 15.9. ja 29.9. muun muassa Länsimetroa, Suomenojaa ja kaupunkikonsernin riskienhallintapolitiikkaa. Tässä raporttia etenkin noista asioista. Valtion ja Helsingin seudun kuntien välisen sopimuksen hyväksyminen suurten infrahankkeiden tukemiseksi ja asumisen edistämiseksi (15.9.) Tässä on kyse sopimuksesta, jossa kaupunki … Continue reading

Lue lisää
Blogit Blogit

Valtuusto 29.9. Länsimetron jatke tehdään

Saimme lukuisten äänestysten ja tuntikausien keskustelun saattelemana tehtyä päätökset Länsimetron jatkeen rahoituksesta. Neuvottelutoimikunta otti nimiinsä tekemäni esityksen riskienhallintaa, kustannuskehitystä ja pitkän aikavälin taloudellisten vaikutusten raportoinnista, ja näin ollen se hyväksyttiin yksimielisesti. Virallisesti päätimme siis 1) osoittaa Matinkylä-Kivenlahti-metron rakennustyöt Länsimetro Oy:n … Continue reading

Lue lisää
Blogit Blogit

Espoon Vihreät: Metron lisäksi tarvitaan sujuvaa poikittaisliikennettä

Tiedote 29.9.2014 Kaupunginvaltuusto päättää maanantaina 29.9. Länsimetron jatkon rahoituksesta. Espoon kaupungille metro on ennen kaikkea mahdollisuus rakentaa lisää kaupunkia, työpaikkoja ja asuntoja tehokkaasti raiteiden varteen. Asukkaiden näkökulmasta metro on ensisijaisesti joukkoliikennehanke, jonka onnistumista mitataan sillä, miten se helpottaa päivittäistä liikkumista. … Continue reading

Lue lisää
Blogit Blogit

Länsimetroa jatketaan – Espoon panostettava myös muuhun joukkoliikenteeseen

Tänään käytiin valtuustossa viiden tunnin keskustelu Länsimetron jatkosta. Lukuisten äänestysten jälkeen hankkeen toteutuspäätökset hyväksyttiin lopulta selvin numeroin 64-10-1 (tyhjä). Vaikka kyse oli rahoituspäätöksistä, oli silti tärkeää käydä avoin keskustelu siitä,  mitä hanke tarkoittaa Espoon tulevaisuuden ja erityisesti talouden kannalta. Kirjoitimme aiheesta myös kannanoton. Omassa puheenvuorossani nostin nostin esiin kaksi asiaa: Päätöksentekoprosessin ja joukkoliikenteen kehittämisen kokonaisuutena. Neuvottelujen tuloksena valtuusto hyväksyi neuvottelutoimikunnan yksimielisenä esityksenä meidän Saara Hyrkön valmisteleman lisäysesityksen: Lisäksi valtuusto edellyttää, että hankkeen riskienhallinnasta, kustannusten kehittymisesta sekä pitkän aikavälin vaikutuksista kaupungin käyttötalouteen raportoidaan valtuustolle säännöllisesti. On tärkeää että kaupungin...

Lue lisää
Blogit Blogit

Puheenvuoro Länsimetron jatkosta Espoon valtuustossa

APJ, HV

Nyt tekisi mieleni kehottaa teitä kaikkia lukemaan verkosta helmikuun valtuustossa Länsimetron jatkosta pitämäni puheenvuoro … ja palata takaisin paikalleni … mutta … Länsimetro muokkaa Espoon tulevaisuutta vähintään yhtä paljon ja yhtä kauas tulevaisuuteen kuin Rantaradan avaaminen liikenteelle vuonna 1903.

Jos jostain on syytä keskustella pitkän kaavan mukaan … toisen ja kolmannenkin kerran … niin Länsimetrosta.

Toisaalta, ymmärrän senkin, että monia tämä keskustelu jo turhauttaa, … sillä metro - meni - jo. Se meni yli kuusi vuotta sitten, kun tämä valtuusto päätti Länsimetron rakentamisesta.

Ja oli Länsimetrosta silloin kuusi vuotta sitten mitä mieltä tahansa, nyt se on tosiasia. Ei sitä tunnelia voi enää täyttääkään, kuten täällä valtuustossa vielä helmikuussa ehdotettiin. …

Tai saisihan siitä - pienillä muutoksilla - talviajettavan pyörätien.

Mutta vakavasti, tässä vaiheessa meidän valtuutettujen tehtävänä on huolehtia siitä, että Länsimetrosta ja sen ympärille rakentuvasta uudesta Etelä-Espoosta kehittyy mahdollisimman toimiva ja hyvä paikka elää.

Ja sen turvaamiseksi Länsimetron jatkaminen on välttämätöntä. Kuten kaikki vuonna 2008 valtuustossa olleet muistavat, meille esitettyjen simulaatioiden mukaan Matinkylään päättyvä Länsimetro lisää henkilöautoliikennettä Länsiväylällä.

Toki Länsiväylä sen liikenteen vielä vetäisi, kun bussit eivät enää tarvitse omia kaistoja, mutta Helsingin katuverkko olisi eri asia.

Siksi on välttämätöntä saada myös soukkalaiset, espoonlahtelaiset ja kivenlahtelaiset Länsimetron käyttäjiksi.
Ja Sitä paitsi … meillä alkaa olla kiire. Kuten kaikki hyvin tietävät, Helsinki suunnittelee muuttavansa Länsiväylän ja muut sisääntuloväylät Mäkelänkadun kaltaisiksi bulevardeiksi, jotta voivat rakentaa asuntoja nykyisille melualueille.

Sen jälkeen me espoolaiset emme enää posottele moottoritietä suoraan Helsingin keskustaan. Sillä moottoritie loppuu Koivusaaressa … tai Kivenlahdessa, jos me täällä Espoon valtuustossa päätämme noudattaa Helsingin hyvää esimerkkiä kuten esityslistan kohdassa 11 esitetään.

Hyvät valtuutetut

Metro on investointi, joka tehdään vuosisadaksi. Nyt rakennettavalla reitillä ajetaan vielä 2100-luvulla.

Siksi myös metron taloudellisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia, riskejä ja mahdollisuuksia on arvioitava vähintään vuosikymmenten näkökulmasta.

Vaatimukset metroinvestoinnin riskien arvioinnista ovat sinänsähyvin perusteltuja. Riskianalyysien tuloksia lukiessa kannattaa kuitenkin muistaa edesmenneen tulevaisuudentutkija Mika Mannermaan motto: Tulevaisuus on toisenlainen.

Siksi neuvottelutoimikunnan esitys hankkeen etenemisen jatkuvasta seurannasta on parempi kuin ennalta tehty riskiarvio.

Kun asiantuntijoiden esittämien ennusteiden osumatarkkuutta on tutkittu, niiden on todettu menevän pääsääntöisesti pieleen. Esimerkiksi kansantalouden tunnuslukujen ennustaminen paria kuukautta pidemmälle on osoittautunut - vähintäänkin … haastavaksi … etenkin nyt, kun sekä talous, politiikka että teknologia ovat murroksessa.

Viimeistään Suupellon luulisi opettaneen meille espoolaisille, miten vaikeaa tulevaisuuden ennustaminen on.

Meille poliittisille päättäjille tilanne on vaikea. Me emme voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, silti meidän on tehtävä päätös, joka vaikuttaa Espoon tulevaisuuteen pitkälle 2100-luvulle asti.

Tulevaisuutta ei voi ennustaa, sitä voi vain ennakoida. Ennakointi tarkoittaa varautumista useisiin erilaisiin tulevaisuuksiin, ei vain yhteen. Ja nimenomaan siitä Länsimetron vaikutusten arvioinnissa on kyse.

Ehkä meidän pitäisi teettää myös mahdollisuusanalyysi, jotta emme keskittyisi pelkkiin riskeihin.

Hyvät valtuutetut

Vaikka tänä iltana keskustellaan Länsimetron jatkamisesta, samalla on syytä puhua myös Espoon joukkoliikenteestä yleensä. Länsimetro on kuitenkin, vain osa laajempaa kokonaisuutta.

Espoon joukkoliikenteen suurin ongelmahan ei ole koskaan ollut se, miten Espoosta pääsee Helsingin keskustaan. Sen sijaan haasteena on ollut päästä Espoosta Espooseen … ilman omaa autoa.

Esimerkiksi, kuinka moni teistä pääsee tänään täältä valtuustosta julkisilla liikennevälineillä kotiin? Espoon keskustasta Espooseen.

Yksi Länsimetron riskeistä onkin se, että keskitymme vain Etelä-Espooseen … ja unohdamme muun Espoon joukkoliikenteen ja poikittaisliikenteen kehittämisen.

Niin ei saa päästä käymään.

Lue lisää
Blogit Blogit

Valtuustopuhe metropäätöksestä

Valtuustossa 29.9.2014Olemme suuren rahoituspäätöksen edessä. Oleellista on todeta, että olemme päättämässä metron jatkeesta. Itse metroratkaisu on tehty jo aikaisemmin halusimmepa sitä tai pikaraitioteitä. Nyt on vastuumme huolehtia, että valitusta ratkaisusta saadaan kaikkien kuntalaisten kannalta mahdollisimman toimiva ja tasa-arvoinen ja rahoitukseltaan kestävä.Todettava on myös, että Espoossa tunnutaan näkevän metro pääasiassa elinkeinopoliittisena hankkeena. Vihreille metro on kuitenkin [...]

Lue lisää
Blogit Blogit

Länsimetron kustannuksia ja riskejä on vahdittava

Päätämme tänään valtuuston ylimääräisessä kokouksessa Länsimetron jatkon (Matinkylä-Kivenlahti) rahoituksesta, käytännössä siis 560 miljoonan euron omavelkaisen takauksen myöntämisestä jatkopätkän rakentamista varten otettaville lainoille ja lainojen suojaamisessa käytettäville johdannaisille. En ollut tyytyväinen valtuutetuille toimitetun taustamateriaalin kattavuuteen, joten pyysin päätöksenteon tueksi lisätietoa riskienhallinnasta … Continue reading

Lue lisää
Blogit Blogit

Länsimetron jatkosta riskianalyysi

Valtuusto päättää huomenna Länsimetron jatkon rahoituksesta. Oikeastaan varsinainen päätös metron jatkamisesta tehtiin 24.2. sillä ehdolla, että valtio osallistuu 30 % osuudella. Kun valtion osuus on selvä, tuodaan valtuustolle nyt päätettäväksi se miten metron jatko toteutetaan ja rahoitetaan. Miljardi-investointi vaikeina taloudellisina aikoina on ymmärrettävästi herättänyt huolta asukkaissa. Onko raha pois palveluista ja koulukorjauksista? Tähän on saatava selkeät vastaukset. Jo helmikuussa vaadimme päätöksenteon tueksi taloudellisia laskelmia, jotka toimitettiin valtuuston kokoukseen. Laskelmat löytyvät netistäkin, tosin ei valitettavasti valtuuston pöytäkirjan liitteenä, vaan tämän sivun alalaidasta. Laskelmien mukaan kaupungin osuus 30 vuoden lainasta...

Lue lisää
Blogit Blogit

Kaupunginhallitus 29.9.2014 riskienhallinta ja Koivuhovinlaakson kaava

Tässä ensi maanantain kaupunginhallitusasiat avattuna. Onneksi on kevyt lista, kun illalla on valtuusto, jossa agendalla Länsimetron jatkoon liittyvät päätökset. Esityslista kokonaisuudessaan löytyy täältä.   - Tarkastuslautakunnan varajäsenen vaalikelpoisuuden menetys ja täydennysvaali (Kv-asia) Demareiden paikka. - Valtuustokysymys liikuntatoimen asioiden selvittämisestä ja korjaamisesta (Kv-asia) Bymanin (sit.) ja 12 muun valtuutetun valtuustokysymys liittyen liikuntatoimesta julkisuudessa esitettyihin väitteisiin, jossa kysytään mihin kiireellisiin kurinpidollisiin ja muihin toimenpiteisiin kaupunginhallitus aikoo ryhtyä asian perusteellisesti selvittämiseksi ja korjaamiseksi. Vastauksena todetaan, että koska asiakokonaisuuden selvittäminen ja mm. asiaa koskeva sisäinen tarkastus ovat vielä kesken, vastausta ei voida...

Lue lisää
Blogit Blogit

Träskändan kartano palvelemaan alueen asukkaita ja vanhuksia

Länsiväylä 24.9.2014 Länsiväylässä on ansiokkaasti kirjoitettu Träskändan kartanon rappiosta ja visioitu tulevaa käyttöä. Länsiväylän yleisönosastolla (LV 10.9.) esitettiin toive kartanon saamisesta kuntalaisten ja asukasjärjestöjen käyttöön. Toive on kannatettava, mutta valitettavasti epärealistinen näinä poikkeuksellisen tiukkoina talouden aikoina. Nyt on tärkeintä saada kartano nopeasti kunnostettua ja siten huolehdittava sen säilymisestä myös tuleville espoolaisille sukupolville. Pidämme myös tärkeänä, että kartano pysyy kaupungin omistuksessa. Kartanon kunnostaminen vaatii rahaa ja sijoitetuille verorahoille on saatava tuottoa. Mielestämme kartano kunnioittaisi Auroran henkistä ja taloudellista perintöä toimimalla vanhuksille tarkoitetussa asuinkäytössä. Tärkeintä on, että uusi käyttö avaa...

Lue lisää
Blogit Blogit

Ihmisiä ilmaston sydämessä

Yli tuhat ihmistä marssi viime sunnuntaina Helsingissä maapallon ja ilmastotyön puolesta. Globaali tapahtuma kokosi joukkoja kaikkialla maailmassa Sinisen planeetan, sen asukkaiden ja eliöiden puolesta. Maailman päättäjät, globaali ilmastosopimus on saatava! ‪#‎PeoplesClimate ‪

Suomessakin tapahtuu edistystä. Eduskunnan talousvaliokunta käsittelee parhaillaan Suomen ilmastolakia. Tärkeä asia on sitova päästövähennystavoite 80 % vuodelle 2050. Sitä ei saavuteta, ellei toimita jo tänään, satsata uusiutuviin ja energiatehokkaaseen maailmaan. Laki tuo myös päästöjen seurannan, jolloin ilmastotyötä voidaan tehostaa. Toivoa tavoitteiden kirittämisestä saa viime sunnuntain joukkovoimasta! Oli ilo olla mukana joukossa ja sen sydämessä –yksi vihreätakkinen hahmo vasemmassa laidassa. ;)

Lue lisää
Blogit Blogit

Käytä joukkoliikennettä, ajat tasa-arvoa

Blogi on julkaistu myös Vihreiden naisten verkkosivuilla. Autopuolueella on julkisessa keskustelussa kova ääni ja päättäjien joukossa vankka edustus. Liikennekeskusteluissa huomio keskittyy useimmiten yksityisautoilun sujuvuuden maksimointiin, oli sitten kyse teiden rakentamisesta tai parkkipaikoista. Kuitenkin tärkeintä on, että kaikki ihmiset pääsevät liikkumaan kauemmas kuin kävellen tai pyörällä pääsee. Kaikilla ei ole varaa, halua tai mahdollisuutta omistaa tai käyttää autoa. Siksi tarvitaan joukkoliikennettä. Joukkoliikenne tuo liikkumisen tasa-arvoa sinne, missä se toimii. Kaikki ikään ja sukupuoleen katsomatta voivat hypätä bussin, junan tai ratikan kyytiin, varsinkin jos kulkuväline on esteetön ja lipun hinta...

Lue lisää
Blogit Blogit

Espoossa ei voida enää tinkiä koulukorjauksista

Länsiväylä 6.9.2014 Valtuusto päättää 8.9. kokouksessaan kehyksestä ensi vuoden talousarvion valmistelun pohjaksi. Vaikeassa taloustilanteessa kasvavan kaupungin haasteena on saada tulot riittämään sekä palveluihin että tarvittavien koulujen, päiväkotien, katujen ja uimahallien rakentamiseen – olemassa olevien rakennusten kunnossapitoa unohtamatta. Espoossa, kuten kaikkialla Suomessa, koulujen peruskorjausten laiminlyönti on johtanut sisäilmaongelmiin. Suuri joukko oppilaita ja opettajia on joutunut työskentelemään epäterveellisissä tiloissa. Aivan liian moni on sairastunut, vaikka yksikin tapaus on liikaa. Tänä vuonna ongelmat ovat kärjistyneet. Espoossa on jouduttu käynnistämään kahdeksan väistökouluhanketta, joista osa hyvin kiireellisinä. Muun muassa Viherlaakson, Veräjäpellon ja Kirstin...

Lue lisää
Blogit Blogit

Runkolinja 560 Myyrmäestä Matinkylään, mutta milloin ja mitä reittiä?

Do not remove or your site will get broken

Hurjat joukkoliikenneviikkoni jatkuvat. Olen blogannut 14 kirjoitusta Länsimetron liityntälinjoista, nyt seuraa pohdintaa huomenna linjattavasta runkolinjasta 560. Nyt pohditaan milloin sitä jatketaan Espoon puolelle, ja mitä reittiä.

Alkuun taustatietoja: HSL:n hallitus on päättänyt runkolinja 560 Rastila - Vuosaari - Kontula - Malmi - Tuomarinkylä - Myyrmäki -perustamisesta. Nyt pohditaan millä edellytyksillä ja koska runkolinja voisi jatkaa Matinkylään asti.

560 on ollut tarkoitus käyttää Kehä II:sta. Tähän liittyy sellainen ongelma, että Kehä II rakennettanee joskus 2030-luvulla. Niinpä nyt mietitään mitä reittiä pitkin linja voisi kulkea. Esittelen lyhyesti vaihtoehdot. Koska kaikki kulkisivat saman reitin Kehä II:lta Matinkylään, laitan mukaan kuvat Myyrmäen ja Leppävaaran välistä.

Pahoittelut heikkolaatuisista kartoista, ovat suoraan esityslistan liitteistä.

Vaihtoehto 1: Myyrmäki - Painiitty - Leppävaara - Turunväylä - Kehä II - Suurpelto - Matinkylä.
- korvaisi Painiityn ja Leppävaaran yhteyksiä
- kulu 3,62 miljoonaa vuodessa

Vaihtoehto 2: Myyrmäki - Uusmäki - Leppävaa - Turunväylä - Kehä II - Suurpelto - Matinkylä
- korvaisi Uusmäen ja Leppävaaran välisen liikenteen
-.kustannus 3,64 miljoonaa vuodessa

Vaihtoehto 3: Myyrmälki - Lintumetsä - Leppävaara - Turunväylä - Kehä II - Suurpelto - Matinkylä
- käyttäisi Lintulaaksontietä, jonka jatketta ei ole vielä kaavoitettu ja joka valmistunee 2020-luvulla
- hoitaisi Lintulaaksontien ja Leppävaaran välisen liikenteen
- kustannus 3,5 miljoonaa

Vaihtoehto 4: Myyrmäki - Laaksolahti - Kehä II - Suurpelto - Matinkylä
- Ohittaa Leppävaaran, joten ei tarjoa aluekeskusten välistä yhteyttä
- tarjoisi kyllä Laaksolahti - Viherlaakso - Kera - alueelta tehokkaat yhteydet
- kustannus 3,8 miljoonaa vuodessa

Vaihtoehdoissa 1-3 hoituisi samalla myös osa Leppävaaran ja Matinkylän välisestä liikenteestä, joka säästäisi runsaasti lisää.

Espoon virkamiestyönä tehdyssä lausuntoluonnoksessa esitetään, että
- että linjan jatkoon ei ole varauduttu vuosina 2015-17.
- Liikennöinti maksaisi, ja reitillä tulisi parantaa joukkoliikenne-etuuksia niin Espoon kuin ELY:n hallinnoimilla teillä.
- Liikenteellisesti parjaat vaihtoehdot ovat Kehä kakkonen tai Lintulaaksontien jatkaminen, joista kumpaakaan ei vielä ole
- Realistisista vaihtoehdoista liputetaan Painiityn kautta kulkevaa yhteyttä.
- Linjan 560 liikennöinti voisi alkaa Espoossa aikaisintaan TTS 2015-17 -kauden päättyessä.

Virkamiesesitykset ovat mielestäni perusteltuja. Tällä hetkellä jatkoon ei ole varauduttu. Myös reittivaihtoehto 1 kelpaa minulla, vaikei vaihtoehto kaksikaan olisi sitä huonompi.

Sen sijaan kokisin hyvänä että runkolinja 560:n aloitus laitettaisiin kalenteriin ja siihen ryhdyttäisiin valmistautumaan. Niinpä saatan esittää seuraavaa:

Lause “Näistä syistä johtuen linjan 560 liikennöinti voi alkaa Espoossa aikaisintaan TTS 2015-2017 -kauden päättyessä.”

Vaihdetaan muotoon “Espoo esittää, että linjan 560 liikennöintiin valmistaudutaan siten, että Espoossa kulkevan reitinosan liikennöinti alkaa vuoden 2018 aikana.”

Lue lisää
Blogit Blogit

Miten Länsimetro muuttaa Espoon joukkoliikenteen osa 14: Leppävaara

Do not remove or your site will get broken

Bloggaan sarjan kirjoituksia siitä mitä muutoksia Espoon joukkoliikenteeseen on tulossa Länsimetron myötä. Nyt käyn läpi Leppävaaran tilannetta, viitaten etenkin parin kilometrin säteellä asemasta oleviin alueisiin. Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto linjaa Espoon kannan 22.9. Olen kyseisen konsernijaoston jäsen.

Muutoksia on tulossa paljon, mutta toisaalta niiden vaikutus ei Leppävaarassa ole kovinkaan hurja. Linjat vaihtavat nimeä ja reittiä, mutta edelleen Leppävaarasta pääsee vähän joka suuntaan.

Keskeinen runkolinja 550 jatkaa ennallaan, Länsimetro ei tuo muutoksia sen liikennöintiin.

Leppävaaran ja Tapiolan väliä kulkee myös linja 113. Linja kiertää Perkkaan ja Laajalahden läpi, Pyhäristin alueen poikki ja Pohjois-Tapiolan kautta Tapiolaan. Linja ei ole hidas, mutta toisaalta pysäkit ovat lähellä. Vuoroväli on ruuhka-aikaan 10 minuuttia, muutoin 15 ja sunnuntaisin sekä hiljaiseen aikaan 30 minuuttia.

114 taasen kiertää aika lailla nykyistä 110:n reittiä: ensin vanhaa Turuntietä, sitten Kilon poikki Nihtisiltaan. Mankkaan älkeen linja kulkee suoraan etelään urheilupuiston vierestä, ja sieltä Tapiolan terminaaliin. Vuoroväli on 10/15/30 minuuttia.

532 lähtee Leppävaarasta ja kiertää Vanhaa Turuntietä kehä kakkoselle. Linja kulkee Keran vierestä Suurpeltoon, ja Olarin kautta Matinkylään. Vuoroväli on 10/15/30 minuuttia.

533 lähtee Leppävaarasta etelän eli Friisinmäen ja Nuijalan kautta Nihtisiltaan, ja sieltä Mankkaan kautta Olariin. Ohitettuaan Matinkylän linja kiertää vielä Espoonlahden seutua ja parkkeeraa lopulta päätepysäkilleen Kivenlahteen. Vuoroväli on 20 tai 30 minuuttia.

Yhdessä linjat 532 ja 533 tarjoavat hyvät yhteydet Leppävaaran ja Matinkylän välille. Ruuhka-aikaan vuoroja menee lähtee yhdeksän tunnissa.

Uusi linja 251 tulee kiertämään rantaradan vartta, päätepysäkkinä Tuomarila. Tästä olen kirjoittanut laajemmin toisessa bloggauksessani.

Uusi linja 502 tulee kulkemaan Leppävaarasta “poikittain” Munkkivuoren ja Töölön kautta Kallion poikki Hakaniemeen. Tämä tarjonnee monille työmatkalaisille selkeän yhteyden. 20, 30 ja 60 minuutin vuoroväleillä ei kannata kävellä pysäkille odottamaan.

Uusi linja 555 tulee korvaamaan muun muassa lakkautuvaa linjaa xxx. Se lähtee Martinlaaksosta, kiertää Myyrmäen kautta Pähkinärinteeseen ja sieltä etelään Lintuvaaran kautta Leppävaaraan. Tämän jälkeen linja kulkee kehää, mutta koukkaa Otaniemen kautta Keilaniemeen ja Länsiväylää Lauttasaareen. Linja kulkee vain arkisin, mutta ruuhka-aikaan hyvin usein eli 12 minuutin välein. 

Espoon lausunnossa kysytään miten esimerkiksi Hanasaaresta pääsee julkisilla viikonloppuisin? Tämä on selkeä puute suunnitelmissa.

Yhteenveto Leppävaaran tilanteesta

Leppävaaran kannalta tilanne ei juuri nykyisestä muutu Länsimetron myötä. Linjat vaihtavat nimeä ja numeroa, ja pienissä määrin myös reittiä. Suurimpaan osaan alueen linjoista muutos ei koske lainkaan, kun ovat joko liityntäliikennettä Leppävaaraan tai Turuntien suuntaan kulkevia seutubusseja.

Jos suunnitelmissa on jotain joka kannattaisi näissä vielä muuttaa, jättäkää kommentteja tai olkaa yhteydessä. Näillä näkymin en tule esittämään konsernijaoston kokouksessa Leppävaaran aluetta koskevia muutoksia.

 

Otin Länsimetron liityntäyhteyksiin kantaa jo alkuvuonna kun suunnitelmien ensimmäisiä luonnoksia esiteltiin:
Yhteydet lähipalveluihin on turvattava (Länsiväylä 9.2.2014)
Joukkoliikenneyhteyksiä Espoon aluekeskusten välille
(Helsingin Sanomat 17.3.2014, Sirpa Hertellin kanssa)

 

Lue lisää
Blogit Blogit

Miten Länsimetro muuttaa Espoon joukkoliikenteen osa 13: Westend ja Haukilahti

Do not remove or your site will get broken

Bloggaan sarjan kirjoituksia siitä mitä muutoksia Espoon joukkoliikenteeseen on tulossa Länsimetron myötä. Nyt käyn läpi Westendin ja Haukilahden tilanteen. Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto linjaa Espoon kannan 22.9. Olen kyseisen konsernijaoston jäsen.

Linja 111 lähtee Otaniemestä, kiertää Tapiolan keskustaan “pohjoisen kautta, ajaa Tapiolantien kautta ja kiertelee samaa “rannanpuoleista” (Westendintie) reittiä kuin nykyinen linja 10. Linja kulkee Haukilahden keskustan poikki, ja ajaa Matinkylän terminaaliin suoraan Hauenkalliontietä pitkin. Linja jatkaa vielä Matinkylän ohi Hyljelahteen.

Hyvää on, että syöttölinja tarjoaa nopeat yhteydet niin Matinkylään kuin Tapiolaan. Hieman pohdituttaa vuoroväli: ruuhka-aikoihin 10 minuuttia, muutoin 15 ja hiljaiseen aikaan sekä sunnuntaisin 30 minuuttia.

Toinen alueen kokoava linja on 112. Se lähtee Matinkylän terminaalista ja kiertää heti hieman etelään Matinkadulle. Haukilahdessa linja kiertää rannan kautta Haukilahdenrantaa, risteää sisarlinjan 112 kanssa Haukilahden keskustassa ja ylittää Länsiväylän Haukilahdenkatua pitkin. Tämän jälkeen linja ajaa suoraan Tapiolan terminaaliin.

Vuoroväli on sama kuin sisarlinjalla: 10/15/30 minuuttia.

Kävelymatkan päässä Westendinasemasta asuvilla on vielä runsaasti muita vaihtoehtoja. 551 vie jatkuvalla syötöllä Tapiolan kautta Pasilaan, runkolinja 550 jatkaa nykyiseen malliin, 

Yhteenveto Westendin ja Haukilahden tilanteesta

Alueen syöttölinjat kulkevat melko tiiviisti, ja Matinkylään ja Tapiolaan kyllä pääsee. 

Eniten minua pohdituttaa Westendinkadun hiljeneminen. Nykyisen linjan 111 kohdalla ei liikennöidä enää ollenkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Westendin puistotien ja siitä lähteviltä kaduilta on melko pitkä matka lähimmille bussipysäkeille. 

Suunnitelmissa tämä kyllä mainitaan: “Westendinkatua pitkin ei nykyiseen tapaan liikennöi bussilinjaa, mutta Hiiralantien pysäkit ja Westendinasema ovat kohtuullisen kävelymatkan  päässä.”

Tulen kysymään kokouksessa onko tätä mietitty Espoon vinkkelistä. Lausunnon lauseet ja päätelmät kun ovat HSL:n suunnittelijoiden näkemyksiä.

Jos suunnitelmissa on jotain joka kannattaisi näissä vielä muuttaa, jättäkää kommentteja tai olkaa yhteydessä. Näillä näkymin en tule esittämään konsernijaoston kokouksessa muutoksia Westendin tai Haukilahden alueen joukkoliikenteeseen.

 


Otin Länsimetron liityntäyhteyksiin kantaa jo alkuvuonna kun suunnitelmien ensimmäisiä luonnoksia esiteltiin:
Yhteydet lähipalveluihin on turvattava (Länsiväylä 9.2.2014)
Joukkoliikenneyhteyksiä Espoon aluekeskusten välille
(Helsingin Sanomat 17.3.2014, Sirpa Hertellin kanssa)

Lue lisää