Veroprosentit, kaupungintalokaava, vähäpäästöinen autoilu ja koulukorjaukset (Valtuusto 17.11.)
Talousarvioneuvotteluissa löytyi sopu, joten valtuusto päätti yksimielisesti pitää tuloveroprosentin ennallaan (18 %) ja korotti kiinteistöveroa uuteen valtion määrittämään alarajaan. Hyväksyimme virastokeskuksen kaavan, joka vie Espoon keskusta harppauksen eteenpäin. Kaupungintaloa ei suojeltu, talon kohtalosta päätetään myöhemmin. Oma kantani ei kaupunginhallitusvaiheen jälkeen … Continue reading →
Valtuustopuhe: Aloitevastaukseen vähäpäästöisestä autoilusta
Espoossa autoillaan paljon, onhan joukkoliikenteessämme vielä paljon kehittämisen varaa. Erityisesti poikittaisliikenne, ja metron valmistuttua liityntäliikenne vaativat lisäpanosta. Tilastojen mukaan Espoossa lyhyitäkin matkoja ajetaan autolla, 1-3 km:n matkoisat puolet autoillaan ja alle kilometrinkin matkoista viidennes menee Espoossa autoillen. Voimme ilmatokriisin torjuntatyössä ollakin todella iloisia, että tekninen toimi vastauksessaan toteaa, että Espoossa painotetaan erityisesti joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn […]
Kaupungintalon säilyttämisestä ei päätöstä vieläkään
Tänään kaupungintalon saaga sai uuden luvun, kun päätettiin virastokeskuksen kaavasta. Päätöksenteon kannalta ikävää oli, että valtuustolla ei ollut käytettävissään laskelmia talon peruskorjauksesta suojelumerkinnällä tai ilman. Omassa puheenvuorossani perustelin, miksi kannatin suojelumerkintää. Alla valmisteltu puheenvuoro, puhuttua tuli vähän muutakin. Demarit esittivät talolle samaa suojelumerkintää, jota itse esitin kaupunginhallituksessa. Esitys hävisi äänin 45-28, 2 tyhjää. Sen jälkeen hyväksyttiin äänin 68-7 sama lisäysesitys kuin kaupunginhallituksessa. Eli talon kohtaloon palataan, kun kaava on saanut lainvoiman. Ja vielä äänestettiin kaavan hylkäämisestä. Kaava hyväksyttiin äänin 63-9, 3 tyhjää. Tärkeintä, että virastokeskuksen kaava vihdoin hyväksyttiin....
Suojellaan kaupungintalo
Tänään kaupunginvaltuusto käsittelee Espoon virastokeskuksen asemakaavaa, joka lisää asuinrakentamista, toimistorakentamista ja uuden monitoimitorin. Lisäksi kaava mahdollistaa kaupungintalon säästämisen tai sen purkamisen ja uudisrakennuksen. Kaupungintalo on ollut vuosia tyhjillään, ja viraston työtiloista maksetaan vuosittain miljoonan euron vuokraa ulkopuolisille. Jahkailu talon kunnostuksessa on tullut kalliiksi.
Virastokeskuksen suunnitelmia on käsitelty valtuustossa viimeksi vuonna 2010, jolloin valtuusto enemmistön päätöksellä päätti purkaa kaupungintalon. Esittelymateriaali on valitettavasti aina ollut kovin puutteellista, kun kaupungintalon kohtaloa on käsitelty. Ei ole onnistuttu osoittamaan, että vanhan purkaminen ja uuden rakentaminen olisi halvempaa. Päinvastoin. Purkukuluja on jätetty huomiotta. Suunnitelmat ovat tukeutuneet siihen, että kaupunki saisi maanmyyntituloja korkeista asuinrakennuksista ja tilalle rakennettaisiin huomattavasti pienempi kaupungintalo.
Kaupungintalo on tärkeä osa Espoon historiaa. Elävässä kaupungissa tarvitaan historian eri kerrostumia, myös 70-luvulta, jonka arkkitehtuuria rakennus tyypillisesti edustaa. Miksi purkaa perusteiltaan terve 43 vuotta vanha rakennus? Talossa on aikoinaan tehty kuntokartoitus, jolloin hometta ei löytynyt. Talon runko on hyvä ja talolle voi tehdä merkittäviä korjauksia kaupunginarkkitehtinä toimineen Lars Hagmannin mukaan.
Korostan, että kaupungintalon suhteen on voimassa vuonna 2010 tehty purkupäätös. Jätin silloin päätökseen seuraavan eriävän mielipiteen: "Kaupungintaloa ei pidä purkaa, vaan se tulee kunnostaa ja saneerata ja uudistaa tarpeisiin sopivaksi. Kaupungintalo (1971) on oleellinen osa Espoon kaupungin (perustettu 1972) historiaa. Peruskorjaaminen on investointi kestävään kehitykseen."
Tämä kirjaus sopii hyvin tähän hetkeen. Valtuusto on sittemmin päättänyt, että talon kohtaloa käsitellään asemakaavoituksen yhteydessä. Tänään on se hetki, eli asemakaavan käsittely. Mutta purkupäätöstä ei esitetä purettavaksi. Siksi kaupungintalon suojelu kaavalla on ainoa kyseeseen tuleva ratkaisu, mikäli haluaa säästää talon. Arvokkaita rakennuksia suojellaan. Museovirasto ja ELY-keskus eli Uudenmaan Elinkeino-, Liikenne- ja Ympäristökeskus kannattavat talon suojelua. ELY-keskus on todennut lausunnossa, että ”Selvitykset osoittavat kaupungintalolla ja valtuustotalolla olevan sellaisia maankäyttö- ja rakennuslain 54§:n tarkoittamia arvoja, jotka tulee turvata asemakaavassa suojelumääräyksin."
Ympäristölautakunnan puheenjohtaja Henna Partanen (vihr) on selvittänyt Espoon Kaupunginmuseon asiantuntijoilta, tarkoittaako suojelu sitä, ettei mitään muutoksia voisi tehdä. Näin ei ole, vaan toiminnalliset muutokset, kuten sisäänkäynnin sijainti ja työtilojen uudelleen järjestelyt ovat mahdollisia. Suuriakin muutoksia voi tehdä, kunhan talon perusilme, ulkomuoto ja olennaisimmat tunnistettavat elementit säilyvät.
Espoon keskuksen kehittäminen on tärkeää meille kaikille. Kyseessä on kotikaupunkimme keskus ja yhteinen kaupungintalo. Kaupungintalo on paras säästää ja kunnostaa sekä mahdollisesti uudistaa tarpeisiin sopivaksi. Vanhan kaupungintalon saneerauksessa voidaan asettaa tavoitteeksi mahdollisimman alhainen energiankulutus.
Jo vanhoissa suunnitelmissa kaupungintalon eteläpuolella on parkkipaikan sijaan toriaukea tai puisto ja pääsisäänkäynti. Tämä muutos avaisi kaupungintalon kaikelle kansalle, sen kauniiseen valoisaan korkeaan aulaan.
Helsingin kaupungintalo on avoin asukkaille, joten muutos toimintakulttuuriin on meillekin mahdollinen. Uusi pääsisäänkäynti aseman suuntaan, sinne esimerkiksi yhteispalvelupiste ja tilaa näyttelyille sekä asukastoimintaan. Talo on sisältä aika hyvin suunniteltu: avara keskusaula ja kerrokset ilmavasti. Jos talo avautuisi kuntalaisille käyttää ja tulla, voisi olla terassikahvilat ja ovet auki. Köynnökset notkuisivat terasseilta, puheensorina kuulusi kadulle. Tähän asti talon käyttö on ollut jäykkää virastokulttuuria ja lukittuja ovia. Kaupungintalo on osa kaupungin identiteettiä. Mikä olisi sellainen kaupunki, joka kehityksen innosta purkaa korjauskelpoisen kaupungintalonsa?
Espoon keskus on kaupunkimme kulttuurin alkukoti. Espoonjoki virtaa virastokeskuksen takana vanhan keskiaikaisen kirkon vieressä. Ja aivan lähellä sijaitsee kaupungintalo, joka on virastokeskuksen ensimmäisiä rakennuksia. Kuvassa se näkyy vanhassa postikortissa.
Espoon kaupungintalo valmistui vuonna 1971 ja se kuvastaa hyvin aikakautensa, 70-luvun arkkitehtuuria. Suunnittelijoina on kolmen kotimaisen arkkitehdin muodostama CJN Oy ja arkkitehdit Marja Nuuttila-Helenius, Heikki Castrén ja Juhani Jauhiainen. Espoo on kehittyvä kaupunki, jolla on siivet. Mutta sillä on myös juuret. Kannatan kaupungintalon suojelua.
Suunnitteilla olevia muutoksia Espoon suunnan joukkoliikenteeseen 2015-2017
Huomenna kokoontuu Espoon kaupungin konsernijaosto (jonka jäsen olen). Asialistalla on HSL:n eli Helsingin seudun liikenteen toiminnan ja talouden suunnitelmia vuosille 2015-2017. Keskiverto espoolaista julkistenkäyttäjää kiinnostanee etenkin suunnoitellut muutokset joukkoliikenneyhteyksissä. Tässä ei käsitellä länsimetron tuomia muutoksia (niistä bloggasin sarjan kirjoituksia alkusyksystä), vaan niitä muita yhteyksiä.
Sitten asiaan. Käyn suunnitelman läpi kohta kohdalta. Sitaateissa on HSL:n papereissa mainittu, alla omaa pohdintaani.
Tiedän, tämä teksti on pitkä kuin nälkävuosi. Toisaalta tärkeä on asiakin. Jätän tilaa säästääkseni pois kustannusvaikutukset, ne löytyvät liitteistä tämän linkin takaa.
Vuodelle 2015 suunnitellut muutokset
“Linja 2 Otaniemi – Tapiola – Soukka
Linja 4 Otaniemi – Tapiola – Kivenlahti
Espoon sisäiset linjat 2 ja 4 lakkautetaan syysliikenteen alusta 2015. Linjojen palvelu korvautuu seutulinjoilla 142/147/150, joilla pääsee Westendinasemalle, jossa pystyy vaihtamaan runkolinjalle 550."
Ei nyt ole suoraan mikään parannus, mutta vaihto Westendinasemalta linjalle 55 on kyllä poikkeuksellisen toimiva. Tämä on selvästi väliaskel matkalla metron tuomaan “liityntäliikennemalliin.” Kyseisten seutulinjojen liikennöintiä lisätään.
“Linja 22 Hämevaara – Leppävaara
Linja 23 Uusmäki – Leppävaara – Laajalahti
Linjan 22 päätepysäkki siirretään syysliikenteen 2015 alussa Hämevaarasta Helmipöllönmäen uudelle asuinalueelle. Arkisin ruuhka-aikaan liikennöidään 20 minuutin vuorovälillä ja päivä-, ilta- sekä viikonloppuliikenteessä 30 minuutin vuorovälillä.
Linjan 23 reittivariantit Leppävaaran ja Uusmäen välille yhdistetään kulkemaan Painiityn kautta. Arkisin liikennöidään 20 minuutin vuorovälillä läpi päivän ja iltaisin sekä viikonloppuisin liikennöidään 30 minuutin vuorovälillä reittiä 23N.
Arkisin ruuhka-aikaan aletaan lisäksi liikennöidä uutta reittiä 237B Leppävaara-Mäkkylänkallio-Pitäjänmäen asema.
Lakkautettavan seutulinjan 231 palvelua korvataan linjoilla 22, 237B ja 510.
Muutokset selkeyttävät linjastoa sekä parantavat Helmipöllönmäen ja Painiityn asuinalueiden yhteyksiä Leppävaaran asemalle. Yhdessä linjan 231 muutoksen kanssa uusille asuinalueille voidaan näin tarjota tiheämpää vuoroväliä ja parantaa liikenteen luotettavuutta ilman lisäkustannuksia."
Ihan järkevän kuuloisia muutoksia: kun kaupunkirakenne muuttuu, kannattaa muuttaa myös linjastoja. 231 on linjana aika mutkitteleva (se siksakkaa Leppävaaran tienoilla melkoisia syheröitä). Tuo on tietysti hyvä asia niille jotka pääsevät kodin viereen, mutta syheröinen linjasta on usein ikävää reitin loppupäässä asuville. Lisäksi syheröisyys tekee hankalaksi ennakoida milloin bussi on omalla pysäkillä.
Siispä selkeämpi ja paremmin Leppävaaraan syöttävä malli lienee useammalle parempi.
“Linja 38 Elielinaukio – Pitäjänmäki – Uusmäki
Vantaan suunnan uusi linjasto otetaan käyttöön syysliikenteen 2015 alussa. Tässä yhteydessä seutulinja 360 Elielinaukio – Pitäjänmäki – Uusmäki – Vantaankoski lakkautetaan. Tilalle perustetaan uusi linja 38, joka liikennöi samalla reitillä kuin linja 360 osuudella Elielinaukio – Pitäjänmäki – Uusmäki. Linjaa 38 liikennöidään ruuhka-aikoina. Kustannukset siirtyvät Vantaan suunnan seutulinjoilta Espoon suunnan seutulinjoille, koska linja 38 ei aja Vantaalle."
Tämä muutos koskee lähinnä sitä, että reitti lyhenee loppupäässään (eikä mene enää Vantaankoskelle). Ei dramatiikkaa.
“Linja 102 Kamppi – Otaniemi
Linja 103 Kamppi – Otaniemi – Pohjois-Tapiola
Varaudutaan lisäämään kohteeseen ruuhka-auto syksystä 2015 alkaen johtuen Aalto-yliopiston toiminnan keskittymisestä Otaniemeen."
Hyvä vaikkakin pieni lisäys. Otaniemen suunnan joukkoliikenne menee tyystin uusiksi parin vuoden kuluttua metron aloittaessa, joten tässä nyt viilataan vanhaa systeemiä että palvelee kunnolla loppuun asti.
“Linjan 107 Kamppi – Tapiola – Suurpelto
Varaudutaan syksystä 2015 alkaen pidentämään Suurpellon kasvavan alueen illan 30 min vuoroväliä arki-iltaisin noin klo 22-23.30."
Jälleen: pientä viilausta huomioimaan asukasmäärän kasvu. Etenkin tuo “reitit Opinmäen kulmille asti” on tarpeellinen muutos kun Suurpelto kasvaa.
“Linja 110 Kamppi-Tapiola-Leppävaara
Varaudutaan lisäämään linjalle 110 ruuhka-auto syksystä 2015 alkaen suurten matkustajamäärien ja reitin varren tiivistyvän maankäytön – mm. Nihtisillan ympäristössä – myötä."
Pientä hienosäätöä. Linjan 110 merkitys Leppävaaran ja Tapiolan yhdistämisessä ja yhteyksissä Kamppiin on kasvanut vuosi vuodelta, kun Kilon asutus on tiivistynyt. Ja nyt Nihtisillan suunnalla tapahtuu, joka on tietty syytä huomioida myös joukkoliikenteessä.
Linjat 42 Soukka – Jorvi ja 46 Hyljelahti – Espoon keskus
Varaudutaan lisäämään syysliikenteen 2015 alussa yksi auto talviliikenteeseen ajoaikojen kasvun takia"
Pitkä linja, lunta maassa = pidemmät matka-ajat. Tämänkaltaiset asiat on hyvä huomioida, ettei viilata aikatauluja vain kesäiltoina toimiksi.
"Linja 132 Kamppi-Matinkylä-Friisilänaukio
Varaudutaan lisäämään syysliikenteen 2015 alussa yksi ruuhka-auto talviliikenteeseen suurten matkustajamäärien ja linjan 503 lakkauttamisen johdosta.
"Linja 143 Kamppi – Soukka
Linja 145 Kamppi – Soukka – Suvisaaristo
Linjoille 143 ja 145 varaudutaan lisäämään yksi ruuhka-auto syksyllä 2015 linjojen 2 ja 504 lakkauttamisen johdosta.
Linja 147 Kamppi – Laurinlahti – Kivenlahti
Linjalle 147 varaudutaan lisäämään yksi ruuhka-auto syksyllä 2015 linjan 504 lakkauttamisen johdosta.
Linja 150 Kamppi – Kivenlahti / Saunalahti / Tillinmäki
Varaudutaan jatkamaan linja 150K Saunaniemeen. Lisäksi varaudutaan lisäämään yksi ruuhka-auto kuormitusten sekä linjojen 4 ja 504 lakkauttamisen vuoksi."
Tuo Saunaniemen laajennus on tarpeen: sinnehän niitä taloja pikkuhiljaa rakennellaan.
"Linja 205 Kamppi – Meilahti – Munkkiniemi – Leppävaara
Linja 502 Merihaka – Meilahti – Munkkiniemi – Leppävaara
Linjan 503 reittiosuus Meilahdesta Merihakaan korvataan syysliikenteen 2015 alussa kääntämällä linjan 205 Helsingin pään päätepysäkki Merihakaan. Helsingin ydinkeskustan ja Leppävaaran välisiä yhteyksiä palvelee junaliikenne, joten linjan 205 päätepysäkki voidaan siirtää pois ydinkeskustasta. Linjan pääasiallinen tarkoitus on hoitaa Meilahden ja Leppävaaran välisiä yhteyksiä, joita uusi reitti edelleen palvelee. Samalla reittimuutos korvaa Helsingin sisäisen linjan 53 (Munkkiniemi – Merihaka). Linjan 205 linjanumero muutetaan reittimuutoksen yhteydessä 502:ksi."
Tämä muutos oli esillä jo Länsimetron linjastosuunnitelmissa, vaikka onkin toteutuslistalla jo aiemmin. Muutos on varsin iso, mutta kuulostaa ihan perustellulta. Yhteydet “Helsinginniemen poikki” ovat merkittävästi heikommat kuin yhteydet Helsingin keskustaan. Länsimetron käyttöönoton jälkeen poikittain kulkee kärjistäen kaksi linjaa ristiin, yksi yhteys Tapiolasta Pasilaan, toinen Leppävaarasta Hakaniemeen.
"Linja 231 Elielinaukio – Vallikallio – Hämevaara
Linja 247 Elielinaukio – Karamalmi – Lähderanta
Linja 248 Elielinaukio – Karakallio – Lähderanta
inja 270 Elielinaukio – Espoon – Keskus – Tuomarila – Kuurinniitty
Lakkautetaan linja 231 syysliikenteen alussa. Tihennetään samalla linjojen 247/248 ja 270 vuoroväliä siten, että linjojen yhteinen vuoroväli pysyy nykyisellään ruuhka-aikojen ulkopuolella (10 minuuttia). Ruuhka-aikoina linjat tahdistetaan linjan 38 (Elielinaukio – Pitäjänmäki – Uusmäki) kanssa. 38/248/270 yhteinen vuoroväli tulee olemaan ruuhkassa 6-7 minuuttia välillä Elielinaukio – Pitäjänmäki. Elielinaukion ja Leppävaaran välillä ruuhka-ajan vuoroväli harvenee nykyisestä n. 6-8 minuutista 10 minuuttiin.
Kiertelevän linjan 231 lakkauttaminen selkeyttää linjastoa. Elielinaukio - Leppävaara -väliä kulkevien linjojen karsiminen on askel eteenpäin runkolinjayhteyden luomiseksi yhteysvälille. Lisäksi muutos mahdollistaa selkeän, matkustajia hyvin palvelevan vakiominuuttiaikataulun luomisen linjoille 247-270"
Tähän jo viitattiin aiemmin. Ihan perustellun tuntuinen muutos: mieluummin tasainen väli kuin vaihteleva, ja selkeys on aina hyvästä. Etenkin Vanhan Turuntien varrella asuvat hyötyvät.
"Linja 315 Elielinaukio – Lähderanta – Vanhakartano / – Punametsä – Niipperi
Linja 321 Elielinaukio – Lähderanta – Vanhakartano / – Punametsä – Niipperi
Linja 324 Elielinaukio – Niipperi – Kalajärvi
Linja 345 Elielinaukio – Kalajärvi – Rinnekoti
Linja 435 Elielinaukio – Martinlaakso – Koskelo
Linja 436 Elielinaukio – Martinlaakso – Niipperi – Kalajärvi
Vantaan suunnan uusi linjasto otetaan käyttöön alkaessa. Tässä yhteydessä tehdään linjanumero- ja reittimuutoksia myös Elielinaukiolta Vihdintietä ja Hämeenlinnanväylää Vantaan läpi Espooseen liikennöiville seutulinjoille. Linjan 315 uusi linjanumero on 321. Linja 324 lakkautetaan ja sen tilalle perustetaan uusi linja 436, joka ajaa Martinlaakson aseman kautta tarjoten yhteyden Pohjois-Espoosta Kehäradan juniin. Kohteeseen lisätään ruuhkaliikenteeseen yksi auto, jolla vastataan linjojen palvelualueen asukasmäärän kasvuun. Ruuhkaisimmat lähdöt ovat olleet hyvin kuormitettuja."
Nämä muutokset ovat varsin stilistisia: noin nykyinen reitistö ja taso säilyy, mutta linjanumeroihin tulee muutoksia. 324:n muutos vaihtoyhteydeksi kehäradalle on iso muutos, mutta tarjoaa toisaalta mahdollisuuden myös lisätä vuoroväliä.
"Linja 503 Merihaka – Meilahti – Matinkylä
Linja 504 Pasila – Meilahti – Kivenlahti
Linja 505 Verkkosaari – Meilahti – Kuitinmäki
Linja 551 Pasila – Meilahti - Westendinasema
Linjat 503, 504 ja 505 lakkautetaan ja korvataan uudella linjalla 551 Pasila – Meilahti – Westendinasema. Linjaa 551 liikennöidään arkisin ruuhka-aikoina 10 minuutin vuorovälillä. Linjalle 551 on hyvä vaihtaa Länsiväylän seutulinjoilta Westendinasemalla ja Karhusaarensolmussa.
Linjan 503 reittiosuus Meilahdesta Merihakaan korvataan kääntämällä linjan 205 Helsingin pään päätepysäkki Merihakaan, jonka linjanumero muutetaan reittimuutoksen yhteydessä 502:ksi."
Tämä on herättänyt tunteita, asiasta väännettiin jo Länsimetron liityntäliikenteen yhteydessä. Monet toivoisivat Espoonlahden suunnasta suoria yhteyksiä Pasilaan ja muutoinkin vaakasuuntaan. Nyt ollaan toteuttamassa tähän kokonaisuuteen liittyvää muutosta.
Toisaalta tämä muutos ei tunnu kovinkaan hurjalta: vaihtoyhteys Westendinasemalla on poikkeuksellisen helppo (astut ulos seutubussista, siirryt toiseen bussiin joka lähtee keskimäärin 5 minuutin kuluttua). Monien matka-aika saattaa nopeutua.
Tosin: tämä yhteys voi heikentyä metron startatessa. Välivaiheessa moni pärjää yhdellä sujuvalla vaihdolla, mutta osalle tämä kääntyy muotoon kaksi vaihtoa ja aiempaa enemmän odottelua.
"Linja 510 Martinlaakso – Leppävaara – Tapiola / 510B Myyrmäki – Leppävaara
Linjan 510 tarjontaa tihennetään syysliikenteen 2015 alussa ruuhka-aikaan 8-10 minuutin vuorovälille. Muutoksella varmistetaan riittävä kapasiteetti Hämevaaran ja Leppävaaran välillä, kun linjan 22 reitti muutetaan kulkemaan Helmipöllönmäkeen ja linja 231 lakkautetaan.
Viikonloppuisin liikennöivän linjan 510B vuoroväli tihennetään koko liikennöintiajaksi 30 minuuttiin lisäämällä muutamia lähtöjä."
"Linja 550 Itäkeskus – Oulunkylä – Huopalahti – Leppävaara – Tapiola – Westendinasema
Vastataan matkustajamäärien kasvuun tihentämällä vuoroväli 10 minuuttiin sunnuntaisin noin klo 10–18 talviliikenteen alusta."
Vuosi 2016
Isoin muutos on metro ja sen tuoma muutos joukkoliikenteen järjestämiseen. Kuvasin tätä erikseen 14-osaisessa blogisarjassa, joten ei siitä nyt enempää.
"Lähijunaliikenne
Mankin ja Luoman rautatieseisakkeet lakkautetaan syysliikenteen alusta 2016.
S- ja U-junat yhdistetään yhdeksi junalinjaksi, joka pysähtyy myös Tolsassa ja Jorvaksessa.
Käyttäjämäärät Mankin ja Luoman seisakkeilla ovat olleet pienet eikä uutta maankäyttöä niiden läheisyyteen ole suunnitteilla. Tolsan ja Jorvaksen asemanseutujen asukasmäärät sen sijaan ovat kasvussa ja asemat tullaan peruskorjaamaan.
Muutos nopeuttaa U- ja L-junien ajoaikoja muutamalla minuutilla sekä parantaa junaliikenteen tasavälisyyttä ja luotettavuutta."
Tässä kohden tulen jälleen nostamaan esille linja 18 jatkon tilanteen. Alkuun Mankin seisakkeen lakkauttamista suunniteltiin siten, että linja 18 tulisi joskus korvaamaan yhteyttä.
"Linja 20 Leppävaara – Karakallio – Järvenperä – Perusmäki
Varaudutaan jatkamaan syysliikenteen 2016 alussa nykyisin Järvenperään päättyvä linja Perusmäen kasvavalle asuinalueelle."
"Linjat 85 Espoon keskus – Nuuksionpää ja 81 Espoon keskus - Hirvisuo
Varaudutaan syysliikenteen 2016 alussa Nupurinkallion rakentuvan alueen palvelun luomiseen laajentamalla linjojen palvelualuetta reittimuutoksin ja vuoroja lisäämällä."
Järkevää. Nupurinkallioon tulee runsaasti asukkaita, joukkoliikenne tulee saada alunalkaen vähintäänkin ihan hyvälle tasolle, ja erillisten linjojen sijaan kannattaa tavoitella nykyisten linjojen tarjonnan parantamista.
"Linja 552 Malmi - Maunula - Munkkiniemi – Otaniemi
Kehä I:n tason poikittaisliikenteen tarjontaa kehitetään syysliikenteen 2016 alussa lisäämällä linjalle 552 päivä- ja iltaliikennettä. Päivällä liikennöidään 20 minuutin vuorovälillä ja iltaisin liikennöidään 30 minuutin vuorovälillä noin klo 20 asti."
"Linja 554 Itäkeskus – Malmi – Pukinmäki – Maunula – Leppävaara
Kehä I:n tason poikittaisliikenteen tarjontaa kehitetään syysliikenteen 2016 alussa vastaamaan poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman 2012–2022 mukaista palvelutasoa.
Linjan 554 vuoroväliä tihennetään arkisin ruuhka-aikaan 15 minuuttiin ja päivä- sekä iltaliikenteessä 20 minuuttiin."
Sekä linjan 552 että 554 tapauksessa on hyvä että tihennetään poikittaisia yhteyksiä myös muutoin kuin vain linjan 550 tarjontaa parantamalla. Kaikki kun eivät asu tuon linjan reitin varrella.
Vuodelle 2017 ei ole tällä hetkellä suunniteltu muutoksia.
Vihreästä taloudesta
Vihreiden talousajattelu pohjautuu hyvään elämään. Siihen, että elämä antaa ilojaan silloinkin, kun materia ja kulutus joustavat. Hyvässä elämässä maapallo pelastuu. Kaikilla on mahdollisuus työhön, hyvään arkeen, opintoihin, harrastuksiin. Yrittämisen riskinotto kannattaa ja epäonnistuminen onkin uuden alku. Nämä ovat pehmeitä arvoja, mutta vaativat vahvaa talouspolitiikkaa ja koviakin keinoja. Muutosta.
Eduskunnassa on viime aikoina käyty vilkasta keskustelua Suomen talouden tilasta ja tarvittavista toimista. Välikysymyskeskustelussa 5.11 puolueet esittivät omia näkemyksiään. Kannatin Pekka Haaviston esittämää vihreiden epäluottamuslausumaa hallitukselle. Hallitus selvisi äänin 97-94. Mekin jatkamme vihreässä ryhmässä työtämme edistäen parannusta Suomelle, ihmisille, eläimille, luonnolle ja hyvälle tulevaisuudelle.
Puheeni välikysymyskeskustelussa hallituksen talouspolitiikasta
Arvoisa puhemies,
Velkaantuminen ja Standard & Poors'in luottoluokituksen lasku ovat hälytysmerkki. Katastrofissa emme ole, mutta näin ei voi jatkua. Emme voi jatkaa velkaantumista 8 miljardin euron vuosivauhdilla, kun väestö ikääntyy ja työttömyys hipoo 9:ää prosenttia. Pienet ja keskisuuret yritykset ovat viime vuosina onnistuneet tarjoamaan lisätyöpaikkoja, mutta niiden usko tulevaan voi hiipua. Yhtään ainoata pk-yrittäjää hyödyttävää työmarkkinareformia ei ole tehty. On madallettava riskiä työllistää ja karsittava velvoitteita.
Paikallista sopimista voidaan lisätä pienyrityksissä joustavuuden saamiseksi, kun samalla huolehditaan työllistymisen edellytyksistä yhdistämällä työtä ja sosiaaliturvaa entistä rohkeammin. Työttömyysturvan suojaosa on hyvä alku, mutta työtä ja sosiaaliturvaa yhdistää parhaiten perustulo. Myös yritysrahoituksen saanti on keskeistä. Joukkorahoituksen esteitä on poistettava, sillä moni säästäjä haluaa sijoittaa pienyrityksiin riskilläkin.
Olemme elvyttäneet taloutta vuodesta 2008. Siihen ei ole massiivisesti enää varaa, mutta investoinnit on suunnattava kestävästi: raiteiden rakentamiseen ja kunnostukseen, rapistuvan tiestön ja homekoulujen korjaamiseen, luonnonsuojelualueiden hankintaan sekä tutkimukseen ja tuotekehitykseen.
Meille elintärkeä vienti on laskenut vuosia. Vuoden 2013 vaihtotase oli vajaa 3 miljardia euroa alijäämäinen. Fakta on se, että meidän pitää viedä enemmän kontteja maailmalle, jotta talous paranee. Olemme myyneet kännyköitä, laivoja, raskaita koneita, sellua, paperia, mutta se ei enää riitä. Tarvitsemme uusia ja yhä parempia tuotteita. Kärsimme vahvasta eurosta ja korkeista työvoimakustannuksista. On hölmöä tässä tilanteessa leikata tutkimusmäärärahoja, kuten hallitus on tehnyt. Asia on korjattava, ja vaikka säästöjä tarvitaan, on tutkimusmäärärahoja kauttaaltaan lisättävä. Vahvuutemme on osaavat ihmiset ja tekniikan taidot.
Biotalous on osa hyvää tulevaisuutta. Se yhdistää puunjalostusta, kemiaa, energiaa, rakentamista, teknologiaa sekä ravinto- ja hyvinvointiratkaisuja. Maailmalla puhutaan hiilikuplasta. Sijoituspäätökset ovat kytköksissä ilmastonmuutokseen ja hiilen hintaan. Hiilikupla puhkeaa, kun tapahtuu markkinakorjaus ja ilmastonmuutos otetaan todesta. Suomessa on muutettava energiapolitiikan suuntaa. Sen on kannustettava hajautetun, uusiutuvan energian, kuten puun, tuulen, auringon ja jätteiden, hyödyntämiseen ja energiatehokkuuteen. Työllisyyttä tuetaan ekologisella verouudistuksella, siirretään verotuksen painopiste saastuttamiseen ja vähennetään työn verotusta.
Sananen vielä rakenteellisista uudistuksista, jotka ovat hyvinvoinnillemme välttämättömyys. Eläkeuudistuksesta on sopu. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus on vietävä maaliin. Huomio siirtyy vaikuttavuuteen, jossa avun tarvitsija saa palvelun nopeasti terveyskeskuksesta ja sosiaalipalvelut edistävät terveyttä ja ehkäisevät ongelmia. 90-luvun laman ajan päätöksistä on otettava opiksi kaksi asiaa. Panokset tutkimukseen ja koulutukseen nostavat Suomen suosta, mutta liialliset leikkaukset perusturvaan tai tärkeiden hyvinvointipalvelujen tasoon synnyttävät pitkäaikaista syrjäytymistä ja pitkäaikaistyöttömyyttä. Meillä ei ole varaa toistaa virhettä ja hukata sukupolvia.
Hallituksen hyvällä tarkoituksella tehty nuorisotakuu on toiminut vajavaisesti. Monessa sellaisessa maassa, jossa nuorisotyöttömyys on alhainen, on oppisopimusjärjestelmä, joka aidosti innostaa yrittäjiä ja teollisuutta ottamaan nuoria oppisopimuskoulutettavia. Nyt pitkäaikaistyöttömät ovat yhä enenevässä määrin kuntien työllistämisvastuulla. Työttömät kannattaakin työllistää esimerkiksi kuntien ilmastonmuutosta hillitseviin projekteihin ja hoivapalveluihin.
Arvoisa puhemies,
Kannatan edustaja Haaviston esittämää epäluottamuslausumaa Stubbin hallitukselle.
Vihreiden epäluottamuslausumaponsi (Haavisto-Karimäki)
"Suomen taloudessa eletään kriittisiä hetkiä. Luottoluokituksen putoaminen osaltaan kuvaa epäuskoa siihen, että hallitus kykenisi toteuttamaan lupaamansa rakenteelliset uudistukset. Energiataloudessa hallitus on valinnut epävarmoille laskelmille perustuvan ydinvoiman, ei kotimaista ja työllisyyttä parantavaa uusiutuvaa energiaa. Kestävää energiataloutta ja muita rakenteellisia uudistuksia tarvitaan velkaantumisen pysäyttämiseksi, työllisyyden parantamiseksi ja hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjan turvaamiseksi. Eduskunta toteaa, että hallituksen keinot kestävän energiapolitiikan toteuttamiseksi ja rakenteellisten uudistusten vauhdittamiseksi eivät ole riittäviä eikä hallitus siksi nauti eduskunnan luottamusta."
Kutsu kampanjaryhmään
Vaalit ovat demokratiassa aina merkittävä tapahtuma, mutta ensi huhtikuun eduskuntavaalit ovat Suomelle poikkeuksellisen tärkeät. Suomi joutuu tekemään lähivuosina vaikeita valintoja, jotka määrittelevät suomalaisten tulevaisuuden vuosikymmeniksi eteenpäin. Ei ole yhdentekevää, millä arvopohjalla ja osaamisella nämä päätökset tehdään.Siksi olen päättänyt lähteä ehdokkaaksi, puolustamaan itselleni tärkeitä arvoja, vapaamielisyyttä, suvaitsevaisuutta ja yhdenvertaisuutta. Siksi olen päättänyt tarjota äänestäjille osaamistani ja näkemystäni suomalaisen yhteiskunnan päivittämiseksi digitaaliseen maailmaan.
Miten me teemme 2030-luvulla työmme, miten opiskelemme, miten liikumme, miten vanhenemme? Vain se on varmaa, että muutokset ovat suuria.
Teknologian kiihtyvä kehitys ja muut megatrendit muuttavat Maailmaa ja Suomea joka tapauksessa, mutta me voimme vaikuttaa muutosten seurauksiin. Rakennammeko digitaalista panoptikonia vai turvaammeko kansalaisoikeudet myös tietoyhteiskunnassa.
Onko Suomi ennakkoluuloton edelläkävijä, varovainen omaksuja vai taantuva hidastelija. Tunnustaudun ennakkoluulottomaksi edelläkävijäksi, koska uskon, että Suomella on siihen kaikki edellytykset. Koska globaalissa kilpailussa ei jaeta kakkossijoja. Koska se on hauskaa!
Mutta kukaan ei pääse eduskuntaan yksin. Siihen tarvitaan avuksi vapaaehtoisia aivoja ja käsipareja. Ihmisiä, jotka ovat valmiita värjöttelemään räntäsateessa jakamassa esitteitä. Ihmisiä, jotka antavat palautetta teksteistä ja kannanotoista. Ihmisiä, jotka jakavat sosiaalisessa mediassa kampanjaviestejä. Ihmisiä, jotka valokuvaavat vaalitilaisuuksia. Ihmisiä, jotka pyytävät ystäviään lahjoittamaan kympin tai kaksi vaalikassaan. Jokaiselle, joka haluaa uhrata tunnin tai päivän tai viikon elämästään, löytyy tekemistä.
Kokoonnumme pohtimaan vaalikampanjan teemoja ja keinoja Espoon valtuustotalolle (RKP:n ryhmähuone) Espoonkatu 5:een 27. 11.2014 klo 18:00. Ilmoittele tulostasi viimeistään aamulla, niin osaan varata nisua kaikille.
Eduskuntavaaleihin on enää vajaa puoli vuotta aikaa ja nyt on aika kääriä hihat, istutetaan yhdessä Kasvi eduskuntaan!
Espoon Vihreiden budjettiesitys vuodelle 2015 turvaa palveluita
Espoon Vihreät näkevät riittävien palveluiden turvaamisen budjettineuvottelujen tärkeimpänä päämääränä. Kunta on olemassa kuntalaisia varten ja budjettia tuleekin vihreiden mielestä korjata välittävämpään suuntaan. Kylmän leikkaamisen sijaan Vihreät haluaa investoida ihmisiin ja luoda tulevaisuudenuskoa. Talouden tasapainoa pitää etsiä kehittämistyöllä, ei vain suorilla säästöillä.
Ongelmien tunnistamisesta tekoihin
Kirjoitus on julkaistu ensin Kuntalehden blogissa.
Meillä oli 10.11 maanantaina valtuustoryhmän kokouksessa vierailemassa puolueen puheenjohtaja Ville Niinistö. Sain pitää lennosta lyhyen katsauksen sosiaali- ja terveyspoliittisiin asioihin Espoossa.
Kesken selostustani kiinnitin huomiota siihen, että puheenvuoroni sisältö on kovin negatiivinen. "Ikärakenne on vielä hyvä, mutta väestö ikääntyy nopeasti.. Pitkäaikaistyöttömien määrä on kasvanut 70 prosenttia vuodessa.. Erikoissairaanhoidon ja toimeentulotuen budjettiylitys on tänä vuonna yhteensä puolikkaan veroprosentin korotuksen verran."
Muistutin myös siitä, että hyvinvointivaltio vaatii korkeaa työllisyysastetta. Meidän on puolueenakin panostettava vielä nykyistä enemmän uusien työpaikkojen luomiseen.
Keskustelun jatkuessa muutama ryhmämme jäsen toikin esille sen, että sellaisesta jatkuvasta kurjistumispuheesta pitää myös päästä eroon, negatiivisuuden ruokkiminen ei auta.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Varsinkin sellainen ylhäältä alaspäin tapahtuva kriisitietoisuuden luomispuhe ärsyttää minuakin. Ja sellainen ajattelu, että ollakseen älykäs, ihmisen pitää olla kriittinen. Kyky tuoda valoa on arvokkainta.
Samalla aloin ajattelemaan sitä, miten erityisesti sosiaali- ja terveyspuolen luottamushenkilönä on kuitenkin kunnallispolitiikassa vaikea olla latelematta ei-niin-positiivisia faktoja. Tämä on toimiala, jossa kustannuskehitys on voimakasta suhteessa verotuloihin, jossa työllisyysasteen ja huoltosuhteen heikkenemisen vaikutukset oikeasti näkyvät ja samaan aikaan se toimiala, jolla pitäisi kyetä luomaan lisääntyvää hyvinvointia.
Hieman karrikoiden: kulttuuripuolen luottamushenkilö miettii, miten saadaan uusi teatteritalo. Jos talo viivästyy, se on ikävää, mutta ei siihen kukaan kuole. Sosiaali- ja terveyspuolen päättäjä miettii sitä, miten hoitojonot pidetään sellaisina, että ihmiset pääsevät ajoissa lääkäriin, millaisin toimin vähennetään lasten kokemaa väkivaltaa ja miten kotona asuva muistisairas vanhus saisi hyvää hoitoa.
Jos päättäjä ei tällä sektorilla olisi huolissaan siitä, että palveluiden rahoittaminen vaikuttaa olevan jatkuvasti suurempi haaste, se olisi suorastaan omituista. Kaikki meistä haluavat esimerkiksi säällisen vanhustenhoidon. Se ei onnistu vain toimintaa kehittämällä, se vaatii myös rahaa, joka muutetaan hoitohenkilöstöksi. Ja onnistuakseen se tulee vaatimaan lähitulevaisuudessa -samaan aikaan kuin työllisten määrä on nykyistä pienempi- huomattavasti nykyistä enemmän määrärahoja, koska vanhusikäisen väestön määrä on paljon nykyistä suurempi. Vuonna 2020 yli 85-vuotiaita espoolaisia on 60% enemmän kuin nyt. Pohjoismainen yhteiskuntamalli on todennäköisesti maailman paras. Sen haluaisi säilyttää tulevillekin sukupolville.
Ja sanottakoon, että taide ja kulttuuri on myös tietenkin tärkeää. Myös sen puolen priorisointien tekeminen on hankalaa. Mutta erilaista.
Joissain toisissa yhteyksissä on huomattavasti paljon helpompaa puhua positiivisia. Negatiivisuuden tilannesidonnaisuus pätee varmaan elämässä muutenkin. Jos ihminen on nähnyt tai näkee ympärillään paljon uhkakuvia, voi kyseisessä tilanteessa olla vaikeaa olla positiivinen.
Monesti ongelma on myös sanottava ääneen ennen kuin sitä voi alkaa ratkoa.
Mutta sitten pitää alkaa toimia. Ja tämä pitäisi muistaa. Pelkkä ongelmien ääneen sanominen ei auta mitään.
Eikä myöskään tehdä paniikkiratkaisuja. Erityisen hölmöä on keskittyä vain lakisääteisiin asioihin ja esimerkiksi leikata ennaltaehkäisevistä palveluista.
Yksi hienoimmista hetkeen kuulemistani asioista on Lohjan Kulttuuripajatoiminta. Kyseessä on uusi nuorten mielenterveyskuntoutujien ryhmämuotoinen toimintamalli, joka perustuu merkitykselliseen yhdessä tekemiseen. Systeemi eroaa tavanomaisista hoito- ja kuntoutuskäytänteistä ja on tuottanut hienoja tuloksia töihin ja opiskelemaan hakeutumisessa -mutta oli silti lakkautusuhan alla. Tämä on huonoin vaihtoehto. Kunta karsii kaikki uudet innovaatiot ja ylimääräiset kokeilut, vaikka lopputulos tulisi kalliimmaksi. Säästäminen on liian helppoa aloittaa projekteista ja käynnissä olevista kokeiluista tai tarpeellisista ostopalveluista, kuten Espoon Seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksen tuen lakkauttaminen. Sen sijaan kaikki pitäisi perustua harkintaan ja seurausten miettimiseen. Mihin sijoittamalla saadaan suurin hyötysuhde?
Ja valtion tasolla pyrkiä luomaan niitä uusia työpaikkoja. Ville Niinistö puhui siitä, miten perinteisen teollisuuden tilalle voi tulla töitä uusiutuvan energian ja cleantechin tiimoilta. Tämä on ollut muualla maailmassa mahdollista, se on Suomessakin.
Yritän itsekin nyt keskittyä enemmän ratkaisuihin ongelmien tunnistamisen sijaan.
Läntinen Uusimaa tarvitsee parempaa joukkoliikennettä
Julkaistu Uudenmaan Vihreiden blogissa 10.11.2014 Uusimaa on koko Suomen veturi. Sitä tehtävää ei kuitenkaan pidä jättää yksin Helsingin tai pääkaupunkiseudun velvollisuudeksi, oikeudeksi ja mahdollisuudeksi. Läntisen Uudenmaan mahdollisuudet osallistua veturin tehtävään riippuvat ratkaisevasti liikenteen toimivuudesta. Ihmisten ja tavaroiden pitää liikkua sujuvasti ja liikenneratkaisujen pitää ollaympäristöystävällisiä. Se tarkoittaa sujuvaa joukkoliikennettä ja raideliikenteen painottamista. Läntisen Uudenmaan pohjoisosasta, Nummelasta ja Lohjalta, tarvitaan raideyhteydet pääkaupunkiseudulle, mutta myös länteen. Lisäksi rantarata tulee muuttaa vähitellen koko matkalla kaksiraiteiseksi, millä lisätään huomattavasti kapasiteettia. Raideliikenteen houkuttelevuutta – sitä paljon puhuttua kilpailukykyä – on lisättävä. Ihmiset saadaan käyttämään...
Budjettivalmistelu ja lautakunnan päätöksenteon ohittaminen
Kaupunginjohtaja Mäkelä ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Konttas Talousarvion osalta on kohtuullisen selkeä ja hyvä valmisteluprosessi, jossa mukana ovat lautakunnat. Hyvä niin. Lautakunta antaa päätösesityksen tulevasta budjetista kaupunginjohtajan talousarvioehdotuksen valmistelua varten. Näin tehtiin tänäkin syksynä. Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta antoi esityksen budjetista 23.9. kokouksessa. Lautakunnan päätöksentekoa varten oli käyty myös taustavalmistelua puheenjohtajiston kesken. Lautakunta teki poliittisia […]
Suomenojasotku selvitettävä – kaupunginhallitus päättää asiasta 24.11.2014
Espoo on kompuroinut pahasti Suomenojan sataman sotkujen selvittämisessä. Kaupunginhallitus on joutunut vaatimaan asiaa esityslistalle ja vaatimaan myös sisäisen tarkastuksen selvityksen julkistamista. Itse olen pitänyt asianmukaisena etenemisjärjestyksenä sitä, että ensin tehdään sisäinen tarkastus ja sen pohjalta johtopäätökset jatkotoimista. Viime kokouksessa jatkotoimista päättämistä lykättiin, koska selvitys saatiin vasta kokouspäivänä ja lisäselvityksiä on käynnissä. Kaupunginhallitus ei siis vielä ottanut asiaan kantaa, koska siihen ei ollut riittäviä edellytyksiä. Päätökset tehdään valmistelun ja kaupunginjohtajan esityksen pohjalta seuraavassa kokouksessa 24.11. Vaadimme jatkovalmistelulle aikataulun, koska päätöksentekoa ei voi enää lykätä. Toki virkamiehillä on mahdollisuus tehdä...
Kaupunginhallitus 3.11.2014 raportti
Eilen kaupunginhallituksessa oli kaksi isoa asiaa: Suomenojan satamasotkut ja kaupungintalon kaava. Talousarvio ja veroprosentti jätettiin neuvotteluja varten pöydälle. Esityslista kokonaisuudessaan löytyy täältä. Tässä asiat, jotka eivät menneet esityksen mukaan: - Valtuustoaloite Viherlaaksossa sijaitsevan Wikbergin korjaamon säilyttämiseksi (Kv-asia) Perussuomalaiset esittivät asian palauttamista niin, että rakennus säilytettäisiin. Palautus hävisi äänin 11-4. Kun Wikbergin korjaamoa käsiteltiin kaupunginhallituksessa edellisen kerran, olin korjaamon säilyttämisen selvittämisen kannalla. Nyt on tehty selvitys, ja sen mukaan rakennus on huonon kuntonsa johdosta korjaamiskelvoton ja purkukuntoinen. Päädyimme siihen, että säilyttäminen tässä vaiheessa on liian myöhäistä. - Virastokeskus, asemakaavan...
Suomenojan vyyhti alkaa aueta – töitä riittää (KH 3.11.)
Kaupunginhallitus istui kolme ja puoli tuntia kokouksessa ja samaan syssyyn puolitoista tuntia iltakoulun merkeissä. Päivän polttavat aiheet olivat sisäisen tarkastuksen raportti ja muu selvitys Suomenojan satamasta, kaupungintalo sekä iltakoulussa liikelaitosmalli ja henkilöstösopimus. Suomenojan vyyhti alkaa pikkuhiljaa aueta, vaikka paljon kysymyksiä … Continue reading →
Tila- ja asuntojaosto 3.11.2014 raportti
Tänään oli hyvä kokous ilman suurta dramatiikkaa. Tässä tärkeimmät, esityslista kokonaisuudessaan avattuna löytyy täältä. - Kaupungin omistamien ja hallinnoimien rakennusten salkku ja sen kehittäminen Kaupungin kiinteistösalkussa kiinnostavin osa on tilapankki, eli paikka jonne päätyvät tilat, joille kaupungilla ei ole käyttöä. Tilapankissa on rakennuksia 150 000 k-m2 edestä. 75% tilapankin tiloista on peruskorjauksessa olevia kouluja sekä ulosvuokrattuja tiloja. 9% odottaa purkua (88 kohdetta). Tänä vuonna on purettu 21 kohdetta. Vapaat tilat eivät ole ongelma. Merkittävimpänä puskurina toimii vapaana oleva Rehtorintien koulukiinteistö Espoonlahdessa. Tarkastuslautakunta on kiinnittänyt huomiota tilapankin kokoon. Sen...
Espoo tarvitsee avoimuutta ja pormestarin
Espoon johtaminen on viime aikoina ollut ikävästi valokeilassa, kun on setvitty Suomenojan venesatamasotkuja, erilaisten avustusten hakematta jättämistä sekä liikelaitosten yksityistämisen pienen piirin valmistelua. On käynyt harvinaisen selväksi, että Espoossa tarvitaan kipeästi kulttuurinmuutosta.
Espoo tarvitsee avoimuutta ja pormestarin
Espoon johtaminen on viime aikoina ollut ikävästi valokeilassa, kun on setvitty Suomenojan venesatamasotkuja, erilaisten avustusten hakematta jättämistä sekä liikelaitosten yksityistämisen pienen piirin valmistelua. On käynyt harvinaisen selväksi, että Espoossa tarvitaan kipeästi kulttuurinmuutosta. Kaupunginjohdon tulee omaksua mainittujen tapausten hoitamiseen Espoossa ehkä radikaaliksi koettu avoimuuden linja. Luottamus ei palaudu panttaamalla tietoa. Kun epäkohtia ilmenee, kaupungin tulee viivyttelemättä […]
Maailma tarvitsee vahvempaa ja demokraattisempaa YK:ta
Tämän päivän monet konfliktit esimerkiksi Syyriassa, Etelä-Sudanissa ja Ukrainassa ovat läsnä jokapäiväisissä keskusteluissa ja herättävät kysymyksen, kuinka Suomi ja kansainvälinen yhteisö voi näihin puuttua. Mitä enemmän maailmalla on konflikteja ja hätää, sitä tärkeämpää on yhteinen kansainvälinen ponnistelu rauhan ja kehityksen puolesta. Tässä työssä YK:lla täytyy jatkossakin olla johtava rooli. Yhdistyneet kansakunnat täyttää ensi vuonna […]
